Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

fredag 24. oktober 2014

Paragraf 135 a ?

Kjerringa kom seg ut av senga i dag også, ved hjelp av et lite kyss fra mobilen med etterfølgende koseprat.
Deretter var det å møte en regnfull dag med nyheter fra alle kanter.
Noen koselige, som den nye trenden med å la fb blomstre, som en motvekt til all elendighet og negativitet rundt oss, og spesielt på de såkalte sosiale medier, som Facebook er en del av.
Og så Gjengangeren, som er bærer av både godt og vondt i nærmiljøet.
Idag grinte det mot meg at barn på Sentrumskolen hadde spredd bilde av en mørkhudet gutt i klassen sammen med ebolasmittede barn i Afrika.
Det er så slemt og grotesk at jeg finner ikke ord.
Guttene ble utvist for sin grusomme oppførsel mot klassekameraten.
Skulle ellers bare mangle.
Mitt spørsmål blir da: Hvordan har disse, unnskyld uttrykket, drittungene, fåt disse tankene fra ?
Kan det, og jeg bare undres, vært nevnt i heimen eller av andre voksne at mørkhudete mennesker skal man behandle respektløst, fordi deres nære og kjære i hjemlandet kan være utsatt for å bli smittet av dette viruset som oftest dreper ?
Blir det opplyst for dårlig om hva ebola  er, hvordan det smittes og at selv om mennesker er mørk i huden, så fortjener de like mye respekt som alle andre ? At det ikke lenger finnes et Vi og et De, men bare et VI !
Kan vi nå bare kjøre på med rasisme og hatefulle uttalelser uten at det får noen som helst konsekvenser, andre enn at barn hører og gjør som de voksne og så blir utvist fra skolen for noen dager ?
Hvem skal ansvarliggjøres ?
Omtrent ingen er blitt dømt etter § 135 a, som omhandler rasisme og andre hatefulle uttalelser i offentlighet mot mennesker p.g.a. lyter, tro, kultur eller etnisitet,
Jeg vet mange, veldig mange som burde vært anmeldt og stilt for retten for slike uttalelser.
Og nå mener jeg ikke folk tilknyttet Profetens Ummah, Norwegian Defence, KKK, Hells Angels eller andre etablerte organisasjoner i samfunnet vårt.
Nei,  helt vanlige mennesker som slenger om seg med ord som Svartinger, Svartskaller, Pakkiser, og nedsettende vitser og utsagn om at De og De er sånn og slik. Hvor skal de utvises ?
Jeg blir lei meg og trist når det er mennesker i min nærhet som tillater seg sånt, men jeg anmelder de ikke, for de er jo hyggelige mennesker, sågar familie til folk jeg kjenner godt.
Jeg burde, men er for feig.
I alle fall burde jeg si høyt ifra når jeg hører sånt og be folk tenke seg godt om.
Kanskje true med å anmelde dem.
Istedet får vi sånne skolesaker med mobbing og utvisning.
Fordi vi som voksne har slutta å tenke over hva vi sier og gjør.
Og her ser vi hvor langt vår idioti og uvitenhet kan gå.
Vi ødelegger fremtida og verden for våre etterkommere,
Tenk det, dere ! Kanskje på tide at vi vekker opp § 135 a fra sin tornerosesøvn ?
For jeg skammer meg i alle fall dypt og inderlig.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar