Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

tirsdag 21. april 2015

brukt & sånt

Kjerringa kommer seg raskt ut av senga nå om dagen. One and Only ligger en time etter oss etter at vi gikk over til sommertid, og så lenge kan jeg ikke vente.
Men vi pludrer og prater når han kommer på.
Mitt altoppfyllende tema nå er jo min lille baby, Rosehuset brukt & sånt.
Jeg skravler, og han applauderer og synes jeg er såå flink.  Jeg sender bilder, og han kommenterer og kommer med forslag.
Dette er gøy.
Takket være gode venners assistanse, er den lille forretnigen snart en realitet.
Tanken bak er multitasking,  multikulturelt og kanskje en liten inntjening på toppen av det hele.
Jeg skal selge gamle ting for meg selv og andre. Jeg skal selge håndarbeid og sånt for andre for 15%.
Jeg skal også forsøke å formidle kontakt mellom folk som har arbeidskraft å selge og folk som trenger en handsrekning.
Det kan være klipping av gress, maling, luking, rydding, vasking, sying,  handling, sågar afrikansk hårfletting vil stå på tavla ! Småjobber som alle har behov for av og til.......eller kanskje på fast basis.
Der blander jeg meg ikke inn i hvordan de blir enige eller hvor mye lønna er. Jeg bare har en tavle der alle som har arbeidskraft å tilby og alle som ønsker hjelp kan klistre opp en lapp med tlf.nr.
Det er et helt og holdent nonprofitprosjekt.
Jeg har så lenge sett meg lei og hørt meg lei og lest meg lei på det som jeg kaller den nye slavehandelen.
Der NAV sponser lønna for arbeidstakeren hos arbeidgiveren for en viss periode, og når denne perioden er slutt, river de matta vekk under føttene på arbeidstakeren, som kanske drømte om en fast jobb og en lys fremtid, ved å si Sorry, men nå er din tid ute, vi har ikke mer jobb til deg.
Og så er det værsågod neste etter en lovpålagt karantenetid.
Dette gjøres med loven i hånd, og arbeidsgiverne blir velsignet med gratis arbeidskraft.
Te å spy a ! For å bruke et godt, dekkende,  nordnorsk uttrykk.
Og noen kommer aldri ut i arbeidslivet.
Det gjelder både etnisk norske ungdommer og alle andre med unorske navn, som så inderlig gjerne vil jobbe, og dessuten har høy kompetanse på mange områder.
Så Rosehuset brukt & sånt er en plass der varer og tjenester bytter plass. Forhåpentligvis til alles tilfredshet.
Jada, jada, jeg vet at det bare er en dråpe i havet, men såvidt meg bekjent består havet av dråper, mange dråper.
Så fra åpningsdagen 5. mai, forventer jeg en elv av kunder, arbeidsgivere, arbeidstakere og andre interesserte !
Sammen skal vi fylle Horten med arbeid, fred og glede.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar