Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

torsdag 26. desember 2013

2. juledag

Kjerringa ble som vanlig vekket av et kyss fra One and Only. Herlig.
A man gonna do what a man gonna do, and do it.
Mine forslåtte lemmer var mye bedre idag, så etter en dusj, lang og varm, var jeg bortimot restiturert.
Jula er bare helt herlig. Late dager med et utall av gamle amerikanske langfilmer på TV en.  Og chatting i timesvis om alt mellom himmel og jord med O a O.
I morges fant jeg ut noe smart.
Jeg la ut et bilde av stua på chatten "vår", som bakgrunn, det samme gjorde han. Så nå er vi i samme rom og snakker.
Helt spektakulært. Hos meg kommer hans snakkebobler fra kjøkkenet og mine fra sofaen. Hos han er det omvendt.
Du snakker om å bli oppfinnsom.
Og sånn går nu dagan.
Idag kunne forresten min elskede bestefar fyllt 117år. Han ble født 26. desember 1896. Andre juledag.
Den dagen var det alltid stort selskap på Nyrud. Gjestene kom fra fjernt og nær, i sleder forspent hester med dombjeller på.  Og de nærmeste naboer til fots. Såvidt jeg kan huske var det alltid snø da. Sledene ble parkert på tunet, hestene fikk stå i fjøset og fikk bevertning der.
Festlyden ble traktert med forsuppe, bestemor var en kløpper på det. Kortreist og laget fra grunn av, deretter oksesmåkjøtt i brunsaus, ertestuing, grønnsaker, poteter og tyttebærsyltetøy, kokt med nellikspiker i. Etterpå var det enten himmelsk lapskaus, frukt, gele og krem, rørt sammen eller byggrynskrem med svisker eller sviskergrøt med fløtemelk.
Etter det var det middagshvil for alle de voksne. Vi ungene måtte være musestille, og dengang var stille virkelig stille. Som regel var Tante og "passet på " oss. Og det var moro, for hun fant allltid fram så mange artige spill som vi kunne sitte rundt bordet og spille.
Etter etpar timer fyllte deilig kaffeduft huset, og folk begynte å røre på seg. Det var kaffe og minst 7 sorter og vel så det, frukt og nøtter. Så gikk praten livlig om politikk, kommunal og statlig. Om dyrene i fjøset, hvem som skulle kalve, om høyet holdt til dyrene kunne slippes ut på beite og sånne saker, og kanskje noen halvsaftige historier etterhvert.
Utpå kvelden var det kveldsmat. Bestemors heimbaka brød med kjøttrull og syltaflesk og kakao til.
Og så var det avgang med hest og sleder og til fots.
2. juledag var den store festdagen i min barndoms jul.
Så idag må det bare bli

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar