Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

søndag 15. september 2013

Søndagsmorgen

Kjerringa våknet litt stiv og støl idag. Været gjør at hun kjenner det på gikta.
Men etter diverse bøy og tøyøvelser, blir alt så mye bedre.
Og når attpåtil en morgenprat med han tikker inn, kjenner hun seg virkelig fit for fight til hva nå enn dagen måtte bringe i sin litt grålige favn.
Søndag, kirkedag, slappeavdag, forberedelsesdag, gåpåturdag.
Den blir brukt på mange forskjellige måter.
I min barndom var det ensbetydende med radioens gudstjeneste på full guffe, duften av brunsaus, rene klær, hvit duk på spisebordet, bestefar som skrellet poteter, for det måtte det være på søndagen. Bestemor som sang med i salmene hun kjente, og hun kjente de fleste !
Ro og harmoni og lykke. Søndagslykke.
Jeg kan fremdeles dra tilbake i sinnet mitt og kjenne alle luktene, lydene, følelsene.
Det er ren lykke og stemmer meg til ro og ettertenksomhet.
Ikke alle mine søndager opp gjennom årene har vært like rofyllte og harmoniske.
Men det er nå engang livet og det å leve.
Man vinner noen og taper noen.
Og om jeg har gått på trynet, så har jeg sannelig klart å kravle meg opp igjen ved egne hjelp. Med litt støtte av helsevesenet i de verste kneikene....... og av min uoppslitelige barnetro.
Men stort sett går "regnskapet" i balanse.
Så idag ble det litt mimring over en  minneverdig og - til tider - alldeles fantastisk barndom.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar