Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

tirsdag 20. desember 2011

Lister

Kjerringa kravlet seg ut av senga og ble vitne til en alldeles nydelig solrenning i øst over Mosselandet. Det vil si, solrenning er vel å ta i, men Vårherre hadde malt himmelen med strøk i pasteller fra mørk fiolett øverst til svak rosagult nederst.  Så det blir nok en flott, litt kald førjulsdag.
Katta frøys på potene og sto omtrent og hoppa for å komme fort inn.
Etter å ha lagt i ovnen, fjelga meg og fått i meg litt mat og masse kaffe, kan bare resten av dagen komme.
Idag er i alle fall dagen for liste, huskeliste. Nå er det de små sakene som må huskes, og da er det bare avkryssingsliste som duger.
Jeg må huske å kjøpe pulvergelatin til kalkunsylta, jeg skal innom Jobbintro og kjøpe noen sekker med opptenningsved, ypperlig kvalitet av gamle paller og samtidig kjøpe med meg litt julepynt derifra, og jeg må huske på ditt og datt, grønne erter, løk, nøtter, jeg vet at julelysene til treet virker, for de er nye iår. Men juletreet må vaskes etter å ha tilbrakt et år "sovende" i kjelleren.  Da setter jeg det rett og slett inn i dusjen, sprayer det med grønnsåpe og skyller det godt, og vips er det som nytt og grønt og glitrende, goddag !
Noe vanlig nips og tips må pakkes ned for å få plass til nisser og dverger på peishylla og i et gammelt bakstetrau fra Hol.
Og innimellom skal jeg hente og kjøre min eritreiske venninne til tannlegen, så skal vi spise lunsj sammen og deretter gå løs på resten av lista sammen.
Nå sitter i alle fall halvparten av dere og lurer på hva i huleste jeg mener med kalkunsylte. Har det endelig rablet for Kjerringa ?
Neida, det er helt sant og utrolig deilig.
Man tager en kalkun og koker den til man får løsnet kjøttet fra beina.
Så skjærer man skinnet forsiktig fra og legger det på et klede i en passe bolle, som da blir formen på "sylta". Ja aller først legger man lange hyssingtråder på kryss og tvers under kledet, de brukes til å binde sammen herligheten før kokingen tilslutt.
Så legger man mørkt kjøtt (fra beina) lagvis med lyst, krydrer med løk, salt, pepper, allehånde og nellik mellom lagene og pøser på med gelatinpulver. Tilslutt kalkunskinn, og det hele bindes sammen i en fin rund form, før det kokes i lettsaltet vann med laurbærblader, hele pepper og nellik.  Etter koking, avkjøles det hele ute på verandaen og får stå i denne laken så lenge den varer og etter at kledet og hyssingen er fjernet.
Den er utrolig lett å lage, selv om det kreves mange ord for å forklare det.
Mange som har smakt den har trodd at det var en vanlig svinesylte.
Og jeg vet at det er mange som verken liker eller tåler svinekjøtt, så for oss er den et funn.
Resten av kalkunkjøttet kan man bruke til gryteretter eller salater eller grønnsaksupper eller omeletter. Bare fantasien setter grenser der.
Så nå er det tiden for huskeliste.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar