Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

mandag 9. januar 2012

Å gjøre noe med været ......

Kjerringa våknet opp til morran, godt uthvilt i akkurat passe tid.
Noen ganger føler hun seg som Karlson på taket.
Han som fløy rundt og var akkurat passe tykk, akkurat passe gammel og ellers helt akkurat passe.
Katta er enig, så lenge jeg ikke begynner å levitere under taket med propell på ryggen, for hun er litt engstelig for saker og ting som surrer og går.
Nuvel. First things first.
Jeg sitter altså her med en middelalderroman der hendelsene er lagt til Oslo på 1300-tallet, rett etter Svartedauen, på øret, mens jeg skriver.
En selsom opplevelse, når jeg skal kommentere et leserinnlegg fra Inga M. Thorkildsen, SV, om at vi kan gjøre noe med været, hvis vi vil.
Interessant, uhyre interessant.
SV har alltid stått mitt hjerte nært, men her må jeg motsi henne/dem. Hun snakker om klimagasser, kollektivtrafikk og elbiler, mens vi leser om stadig nye oljefunn i Nordsjøen og Barentshavet. Money talks, Inga M. Det er for jævlig, for å si det mildt.
Hadde partiet, og resten ar regjeringen, ment noe med sitt miljøpreik, så hadde de sementert alle borehullene, delt ut nesten gratis elbiler til folk, etter å ha laget mange fler ladestasjoner, og, ikke minst, gjort kollektivtrafikken billigere, om ikke gratis.
Joda, Inga M., i prinsippet er vi helt på linje.  Men det er ikke vi, slavene, som kan gjøre noe med været, det er dere og pengemakta.
Og som jeg kjenner pengemakta, så er de ikke villig til å gi fra seg fem flate øre for å redde klimaet eller gjøre noe med været eller stenge oljekranene eller.... lista er uendelig.
Det nytter lite om vi sorterer og styrer, om vi lar bilen stå.
Vi er jo bare 5 millioner av 6 milliarder !!
Verden må overbevises. I-landene, som vi sa en gang. Men egentlig alle de som sitter på størstedelen av verdens penger og stadig tjener mer på at vi drukner i dritt.
Nå kryper jeg tilbake til Middelalderen, der hesten var fremkomstmiddelet, ved siden av apostlenes hester.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar