Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

fredag 20. januar 2012

Tilgivelse og dialog !

Kjerringa kom seg opp i fin stil og slapp inn Katta. Begge er de glade for å se hverandre om morran.
Etter å ha pløyd gjennom Gjengangeren, var det tid for nettavisene.
Gode nyheter på Dagbladet.no. En av de ansvarlige for den kvalme videoen, der Regjering og Kongehus blir truet på en syngende, skremmende måte, er pågrepet.
En norsk statsborger i 20 årene, står det.
Det gleder meg at opprullingen er igang. Men jeg frykter at mange flere står bak.
Selv om jeg omgås og ivrer  for et flerkulturelt samfunn, så er jeg ikke naiv.
Det er viktig at vi tar disse ungdommene på alvor. Det ligger mye samfunnshat og forakt bak. Noe vi må finne nøkkelen til, før det er forsent.
Jeg er mot vold, derfor tror jeg på dialog og integrering.
Min mening er at mye av forklaringen ligger i at mange med et fremmedklingende navn stiller bakerst i jobbkøer, etter at de kanskje har falt utenfor i skolesammenheng.
Men det er selvfølgelig ikke hele forklaringen. Mange kan ha høy utdannelse, men likevel bli holdt utenfor når det gjelder jobbene de har kvalifisert seg til.
Atter andre kan føle seg spilt ut på sidelinjen av  andre grunner, kanskje god, gammel, fordekt eller åpen rasisme.
Andre forklaringer er en ekstrem, ultrakonservativ islamisme som verdsetter vold og er villig til å bruke alle midler for å oppnå det de vil.
Men det er ikke spesielt for disse grupperinger.
Vi i vesten, med USA som "ledestjerne" har mange av de samme idealene, og da må det bli bråk.
Jeg frykter ekstremisme, enten den ligger helt til høyre,  helt til venstre eller en slapphet og blindhet omtrent midt imellom.
Uansett, vi må snakke sammen, forklare og få forklaringer, vise forståelse på alle sider.
Vi må alle bidra til dette.
Arbeidsgivere må bli flinkere til å ansette etter kvalifikasjon, ikke etter navn.
Vi andre må innse at vi lever i et flerkulturelt samfunn som gir oss mye mer enn vi er klar over.
Ingen er tjent med at vi står steilt mot hverandre og  at det startes en heksejakt som rammer uskyldige.
Så jeg vil si: Herre tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar