Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

lørdag 21. august 2010

Lørdag

Lørdagene i gamle dager, betydde som regel litt kortere skoledag. og ukas bading, i stamp. Det ble varmet vann i store kar. Hos min bestemor og bestefar badet vi i vaskekjelleren. I en stor stamp som sto på en kjempestor trekasse, og vannet ble varmet i en vedfyrt bryggerpanne. Alle fikk sitt eget rene vann. Det var ikke alltid sånn rundt omkring på gårdene. Som regel badet de minste først, så gikk det oppover etter alder. Men man ble som regel skylt i rent vann, slik at stampen ble fullere og fullere. Når alle var ferdige, tok mor og far stampen mellom seg, bar de ut og tømte den utenfor trappa, sommer som vinter. Derfor grodde det spesielt godt rundt trappa til folk.
Men hos bestemor og bestefar var det rene andakten å bade på lørdagskvelden. Rent, passe varmt vann, og jeg kunne sitte så lenge jeg ville i stampen og drømme meg bort. Såpa jeg brukte var hjemmelaget og med skikkelig såpelukt., etterhvert ble det Lux og Sterilan og sånne kjøpesåper, De luktet Hollywood og filmstjerner, og var nok det nærmeste man kom luksus på en liten gård i Lofoten.
Når man kom opp fra kjelleren, ren og velduftende, sto kveldsmaten klar på en asjett. Nystekt brød med brunost og rabarbrasyltetøy og et stort glass nysilt melk til. Det var koselig å få sitte foran radioen og spise og høre på lørdagsprogrammene. Dansemusikk fra en eller annen restaurant i Oslo, eller Rolf Kirkvaag med sine spørreprogram fra Store Studio.
Etterpå var det å krype ned mellom nyvasket sengetøy. Å lykke og glede.........
Lørdagene har fremdeles noe magisk over seg. Lørdagsavisene med kryssord og flotte artikler. Et eller annet som skjer i byen vår. Idag er det Makrellfestivalen med sine spennende boder, smaksprøver av forskjellige delikatesser og masse kjente og ukjente mennesker.
Etterpå er det hjem til Magasinet i Dagbladet, innta horisontalen på sofaen, og med den stripete skinnfilla malende  på  føttene mine er lørdagene og livet sannelig ikke så verst nå for tida heller.......

3 kommentarer:

  1. Like moro i dag å lese, kjempebra Ann Rita:o)

    SvarSlett
  2. Koselig å lese:)
    Klem Elisabeth:)

    SvarSlett
  3. Så koselig:)) klem

    SvarSlett