Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

tirsdag 31. august 2010

Høstluft

Katta kom hoppende inn da kjerringa åpnet verandadøra, snurret rundt kjerringbeina etpar ganger og satte kursen mot matskåla. Der stoppet hun  og så bebreidende på meg. Bare tørrfor idag igjen. Når skal du få pellet deg avgårde og få kjøpt skikkelig kattemat ? mens hun knasket mistrøstig ivei. Jeg fortklarte henne  at det var veldig viktig med tørrfor, fordi det renset de søte "små" tannebissene hennes bedre enn klissete boksemat, og hun mente vel ikke at jeg skulle begynne å pusse  tennene hennes ? Ett sted går grensa, mente jeg.
Katta spiste motvillig ferdig, drakk litt vann og gikk og la seg med ryggen demonstrativt mot meg.
Har hørt eller lest at det finnes tannbørster for katter. Hva blir det neste ? Dopapir for katter, eller kanskje det finnes allerede ? Skremmende tanke i en verden der så mange mennesker er rammet av flom, jordskjelv, tørke, jordras med etterfølgende ødelagt hus og hjem og avling og selvfølgelig sult og sykdom. Vi hjelper der vi kan og det vi kan. Ihvertfall noen av oss. Mens andre skyver sånt fra seg med et skuldertrekk og går og kjøper et nytt antrekk til hunden eller tannkrem til katta. Jeg slutter aldri å forundre meg over hvor lett livet og tilværelsen kan være for noen av oss. Livet foregår alltid på deres banehalvdel, etter deres regler. Alt som skjer utenom er forstyrrelser og kan stenges ute. Manglende empati eller en måte å beskytte seg selv på ? Spørsmålene er mange, men svarene er få. I alle fall svar som er troverdige. Hallo verden, vi er iferd med å drukne alle sammen, noen av oss i overflod og luksus, andre i nød og elendighet. Hvor er hjertelaget, solidariteten, medfølelsen ?? Alle kan vi gjøre noe for å hjelpe.
Til helga skal vi i Internasjonal Kvinnegruppe lage og selge mat til inntekt for de flomrammede i Pakistan, Løp og kjøp, eller putt en slant i bøssene som vi også vil ha med oss. Eller gå på Røde Kors sitt loppis til helga og kjøp et eller annet. Alle monner drar.
Nå sover katta så hun snorker, og hun drømmer helt sikkert ikke om å få hoggtennene pusset............

2 kommentarer:

  1. Fin og tankevekkende blogg med gode oppfordringer til folk om å engasjere seg. "Gjør så godt du kan, der du er med det du har", er en god og nyttig devise, synes jeg. Alle kan bidra med noe, enten det er i nærmiljøet; ei hjelpende hånd til en nabo eller innsamling til flomofre i Pakistan, Røde Kors etc. Som Dørum (Venstrepolitiker) engang sa, da det var en diskusjon om å tråkke i hverandres salater, når det gjaldt frivillig innsats i samfunnet: "Ta det med ro, det er ensomhet og nød nok til alle."Hold stand mot katta. Det får da være måte på storforlangethet. Hun skal være glad for at hun kom heim til moren....

    SvarSlett
  2. Ja, ikke sant. Når det gjelder katta, så får hun boksemat i helgene. Det skal være litt forskjell på helg og hverdager :-))

    SvarSlett