Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

onsdag 25. august 2010

Nyvasket

Katta var tørr og fin i pelsen da hun stupte inn verandadøra i morges. Verden var nyvasket og full av solskinn. Den varslede sterke kulingen var uteblitt. Livet er herlig både for katta og kjerringa. Ingen av dem liker uvær og nordavind fra alle kanter.
Kanskje kjerringa skulle ta seg en tur til nabolandet idag ?
Godt å få litt luft i kjerringskjørtene. Og dette handler ikke om en vanlig harrytur.
Jeg drømmer meg vekk langs sensommerveiene i Dalsland. Dette eventyrlandet, som er umulig for meg  å bo i, fordi jeg lengter så usannsynlig mye tilbake til mitt kjære lille Horten, men som likevel drar meg tilbake gang etter gang. Landskapet med de tusen sjøer, som skjuler abbor opptil 2 kilo. Har selv fisket det i Laxsjön. Og i Laxsjön ligger også drømmeslottet på en odde:  Baldersnes. En herregård med tilliggende herligheter. Åpent for alle, med de fineste turstier, som til og med de minste kan gå. Baldersnes ble grunnlagt av en nordmann, faktisk. Han bygde  også et jernverk og et sagbruk nede i Dalsland. Så vi  nordmenn har røtter dit. Svenskekungen var på besøk på Baldersnes for noen mannsaldrer siden, og han sa da;. - Om jag inte var kung av Sverige, så ville jag ta meg tusan vara  herr av Baldersnes.- Så vakkert er det der.
Og det er verken vanskelig å finne frem eller langt å kjøre. Man skal vel ikke anbefale sine helt private "smultronställen" for alle og enhver, men jeg tar sjansen. Kjør ned til Halden, ta veien over Kornsjö, kjør mot Åmål og sving mot Baldersnes. De har faktisk både kafe og restaurant og overnattingsmuligheter der.
God tur.
Jeg skal besøke venner og nyte Sverige i augustprakt, med loppemarkeder rundt hver sving, lunsj til priser man bare kan drømme om her på berget og kanskje Baldersnes.
Katta er urolig, hun føler på seg at noe er i gjære. Hun kryper til og med oppi bagen min og vil nok være med. Men hun skal bli godt passet på av snill leieboer, så hun lider ingen nød. Nå skal det vel også sies at hun egentlig er en villkatt fra Dalsland, som fulgte med på et flyttelass derifra. men det er en helt annen historie...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar