Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

mandag 18. april 2011

Den stille uke........

Katta har et stort revir om dagen. Da Kjerringa skulle slippe henne inn i morges, kom hun pilende nede fra Storgata. Håper bare hun har vett og forstand til å passe seg for biler og sånt. Det kan gå heftig for seg nå for tida. Særlig om natta. Da blir denne delen av Storgata brukt som fartsetappe. De humpene som er lagt i gata, er en vits. De bare fungerer som utskytingramper for de aller "tøffeste".
Og hvor er politiet med fartsmålerne ? Ikke i Horten ihvertfall.
Kjerringa leste Gjengangeren og fant et  leserinnlegg som fenget, av Sidsel Christensen.
Den rødskjeggete gamle mannen som overøste Amal Aden med løftet pekefinger etter hennes eminente foredrag på biblioteket  14. april, irriterer også meg fremdeles.
Den unge mannen som skulle tolke hva den gamle mannen sa, var nok ikke helt sannferdig. Han sa til meg at mannen syntes at hun skulle snakke somalisk. Men det var nok mer som ble sagt der.
Jeg ble så lei meg på hennes vegne.
Og den gamle mannen med rødt skjegg skulle ikke ha mottatt ei krone mer i støtte før han har lært seg norsk og norsk kultur.
Jeg er veldig opptatt av  integrering og synes at vi lykkes langt på vei.
Og jeg har forsøkt å få somaliske kvinner med på møtene våre, forgjeves.
Jeg har til og med gått så langt at  jeg har kontaktet Somalisk Kulturråd i Horten, som består av menn og  fortalte om vår Multinasjonale Kvinnegruppe og bedt lederen deres om å oppfordre medlemmene  til å la sine kvinner komme på møtene våre, fordi det er en gylden anledning til å bli integrert i samfunnet og bli kjent med kvinner fra hele verden. Resultat: Negativ.
I USA er somalierne den best integrerte innvandrergruppen. Grunnen er nok at der kreves det noe av hvert individ. Skal man nyte, så må man sannelig yte.
Her i Norge ? Det vet vi alt om.
Det er trist og det er synd og det borger dårlig for somalisk ungdom som vokser opp i et miljø som er så lukket og seg selv nok.
Kanskje er vi for utadvendte, slik at si skremmer dem på den måten ? Vi kler oss som vi vil, vi gifter oss og skiller oss når vi vil. Vi er likestilte med mannen på de fleste områder. Det må være skremmende for noen av de mange folkeslagene som vil leve sammen med oss her oppe i nord.
Men da spør jeg meg : Hvorfor kommer de hit da ??

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar