Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

onsdag 6. juli 2011

Skjenkebevilling......eller ikke?

Katta var rasende idag morges.
Hun fikk bare sånn for som hun ikke kan fordra.
Hun hylte høyt og klorte på lenestolene med sine sylkvasse klør. Godsnakk eller husjing hjalp ikke. Til slutt for hun ut gjennom verandadøra. Som for å demonstrere at her er det ikke værende lenger, så jeg kan like godt gå ut og myrde noen pippipper. Så det så, med et foraktelig blikk på Kjerring over sin stripete skulder.
Nåja, kjenner jeg henne rett, så er hun smart tilbake og i full eting fra matskåla.
Kjerringa fikk lese Gjengangeren ifred.
Idag var deg morsom lesing. Typisk agurktid.
Skjenkekontroll i et bryllup. Halloooo, har ikke kontrollørene annet å ta seg til ?
Kan de ikke heller gå innom skjenkestedene i byen og kontrollere at det ikke skjenkes til mindreårige eller til overstadig berusede personer ?
Det er vel mer samfunnsnyttig, vil jeg tro.
Nå vet jeg selvsagt at vertskapet i brylluppet burde forvisset seg om at det fulgte en skjenkebevilling med lokalene, eller selv søkte om ambulerende skjenkebevilling, dersom ikke slik forelå.
Men midt oppi alt styret med å arrangere et bryllup, er det vel heller sjelden man forutser slike problemer. Bryllup har siden tidenes morgen vært rikelig mat og drikke. Selv Jesus syntes det ble for lite vin i et bryllup i Kanan en gang for 2000 år siden, så han laget vann til vin. Det du, på en snapp.
Jeg ser for meg en rasende brud med sløret rett ut i luften, sammen med en av gjestene, begge mens de kjeppjager to ubedte kontrollører...........det må ha vært litt av et syn.
Men tilbake til skjenkebevillinger generelt. Tror nok det er mange gråsoner rundt i kommunen på de såkalte lovlige skjenkestedene. Folk kommer drivende fulle ut og lager kvalm i byen.
Står det ikke i skjenkeloven at utskjenker skal vurdere gjestens grad av beruselse før han/hun fortsetter å skjenke  dem ?
Kanskje litt av vitsen med skjenkekurs ?
Der kom forresten Katta inn igjen og knasker lystig ivei med god appetitt.
Hehe, begynte det å regne, stripeskinn ?
Alle pippippene gikk kanskje og gjemte seg ?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar