Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

torsdag 1. september 2011

Integrering

Kjerringa våknet til nok en solfyllt sensommerdag, eller rettere sagt, den første høstdagen.
Himmelen er høy og blå, og håpet om en like vakker himmel over lørdagens festival, stiger.
Selv om vi skal ha telt over bodene, så er det deilig å slippe å plaske i søledammer.
Idag er det foredrag av flotte Amal Aden,  jenta som har integrert seg selv inn i det norske samfunnet den harde veien, som er forfatter, tolk, trebarmsmor .....og truet på  livet.
Hun har vært her i Horten tidligere, på biblioteket.
Hennes foredrag er anbefalelsesverdig.
Vi ler med henne og vi tørker tårer med henne.
Ufrivillig går mine tanker tilbake til den gangen for godt over førti år siden min familie kom til Horten fra Lofoten.
Uten sammenligning forøvrig, det finnes likhetpunkter.
Mine småsøsken ble mobbet og gitt juling og kom hjem med blodneser mer enn en gang. . fordi de kom nordfra  og, naturlig nok, snakket nordlandsk. Mine større søsken ble hermet etter, jeg også. Nordlandsk var visst utrolig morsomt å bruke som mobbegrunnlag.
Alle husker vel den Grand Prixlåten med innlagt joik O lo lelolelole......
Selv om lofotinger er like fjern for joiking og desslike, så ble det joiket for harde livet når vi var rundt omkring i byen.
Jenter nordfra ble også sett på som fritt vilt for sextrakassering.
Så ja, vi har kjent det på kroppen og i sinnet helt opp til få år siden.
Så mange fordommer, så mye uvitenhet.
Men dette har gitt meg større forståelse og innsikt i problemene og utfordringene som asylsøkere og andre innvandrere til Norge blir utsatt for.
Jenta som kommer til 37 idag, er blitt sterkere, tøffere og kan vise fingeren til hvem det skal være. Hun er et helt menneske og verdt å lytte til.
Vi sees klokka seks i kveld på 37 !



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar