Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

søndag 15. april 2012

Følg med, følg med !

Kjerringa var oppe i otta og gråter ikke.
Nyhetskanalen på, hun må ha dagens første dose med nyheter. Det er viktig å sjekke om verden står etter påske også.
Egenreklameinnslagene går på at kanalen skal følge rettssaken time for time, hele dagen.
Godt at de sier det, da vet jeg at fra imorgen av så skal jeg ikke verken lese eller se på nyheter.
Det kommet til et punkt da man føler at man har fått mer enn nok informasjon. Og jeg føler meg stinn av informasjon om det som skjedde den dagen i juli.
Jeg vil ikke fores med flere grufulle detaljer, jeg vil ha fred oppi hodet mitt.
Mitt, og sikkert mange andres nervesystem, kortslutter snart.
Jeg vil ikke holdes oppdatert på detaljer om ondskap og forskruddhet.
Jeg er ikke noe fagmenneske på noe områder, men mitt nokså sunne vett sier meg at dette er et menneske som har gått i svart av en eller annen grunn.
Og at vi hjelper ingen ved å lage rettssaken mot han til et sirkus.
Dette minner for mye om offentlig henging i gamle dager, eller heksebrenning, da folket ble tvunget til å møte opp og følge med på det som skjedde, til skrekk og advarsel.
Jeg føler at her er ondskapen satt i system, på alle sider.
Og det er ikke bra.
Øystein Sundes vise om massemedia, der det heter Smi mens liket er varmt, passer veldig godt inn her.

Jeg hører ropene fra gamle Colloseum: Drep han, blod, blod,  gjalle ut av TV en.
Og jeg forstår det så inderlig vel, men det gjør så vondt å være vitne til og føle på hvor tynn fernissen egentlig er over våre bestialske sider.
Vi går mørke tider i møte, men vi får forsøke å beholde fokus der det hører hjemme.
En massemorder skal ha sin lovbestemte straff og fjernes fra samfunnet.
Er han syk, har han krav på hjelp, på lik linje med alle andre som er syke.
Men spar oss for detaljene, vær så snill!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar