Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

søndag 9. oktober 2011

Tanker om godhet.....

Kjerringa sto opp, fit as a fiddle, som de sier i vestlige strøk, etter ett døgn i senga med fiskepudding med majones, vann og Cyclokapron til føde og ellers lydbok på øret.
Ikke helt behagelig, det skal være visst, men nødvendig.
Jeg blir stiv og støl av å ligge i samme stilling i timevis, for det er også ro som skal til.
Men idag er en ny dag, og alle plagene er borte for denne gangen.
Jeg skulle vært i en barnebursdag på are sia av fjorden idag, men velger å forholde meg rolig idag også, om enn ikke i senga.
Ellers fenger samtalen mellom Dalai Lama og Desmond Tutu  på sistnevntes 80års dag igår, meg.
Tutu spør Dalai Lama om hvorfor det kinesiske styret frykter han (Lama), og han svarer at de anser han for å være en demon, og demoner frykter man jo. Han sier også at han har en hær, men ikke av soldater, men av visdom. Videre sier han at alle totalitære systemer, enten de er kommunister eller andre, er fulle av hykleri og løgn. Sterke ord fra en Fredens Apostel. Og begge de to ler de med en trillende, nesten barnslig, smittende latter.
De får meg til å tro på det gode i mennesket. Det barnslige, åpne, nysgjerrige og absolutt frie for egoisme og ondskap.
Begge har de vært utsatt for fordømmelse og forfølgelse, men likevel tror de på det gode.
Desmond Tutu jublet da han fikk vite navnet på de tre kvinnene som fikk fredsprisen. Han sa  - Jezz jezz jezz - og smilte med hele seg.
Og plutselig ringer det på døra. Utenfor står ei blid, lita jente og spør om jeg vil kjøpe Dagbladet.
Om jeg vil !!!!!
Hun lovte å komme hver søndag til og med.
Så verden er tross alt et deilig sted å være i.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar