Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

onsdag 23. januar 2013

Forbilder

Kjerringa klarte å stå opp idag også. Og hun er glad for det. I dusjen for å få kroppen på plass, kaffe med tilbehør...og så sige ned i gostolen med Gjengangeren.
Dagen er et faktum med sine over 10 kuldegrader, men med en dag som er blitt 1 time og 23 minutter lenger enn ved solsnu, to dager før jul.
Den aller beste og koseligste nyheten var at kule menn leser eventyr på Granly skole for elevene der.
Siden det er et ubestridelig faktum at barn er blitt dårligere til å lese enn for bare noen år siden, er det et flott tiltak, som viser at menn, mange forbilder i samfunnet, kan sette seg ned og lese for dem.
Staute politimenn, Redaktøren, Ordføreren og masse andre flottte samfunnstopper, som stadig er i nyhetsbildet og har en fellesnevner, at de er menn, tar seg tid til å gå inn i barnas skolehverdag og vise at det er viktig å kunne lese, både for seg selv og andre, og at det er kult.
Forhåpentligvis fremmer det lære- og leselysten for mange.
En annen sak er at mange voksne også burde inspireres til å lese mer.
Som hun sa, dama på bokbåten på Vestlandet, Det går liksom i familiene - Hvis mamma og pappa leser og er glad i bøker, så inspirerer det også barna til å bli det.
Uansett min garantert tilkortkommenhet som supermamma på mange andre områder, så har jeg ialle fall klart å videreføre den biten. Og har man en god bok å fordype seg i, så er man aldri ordentlig ensom eller kjeder seg.

Min trofaste sengekamerat for tiden er K.O. Knausgaard, andre gjennomgang. For bøker som jeg liker. eller som gjør inntrykk på meg, leser jeg flere ganger. Min yndlingsbok Åndenes Hus av Isabel Allende, har jeg lest minst 4 ganger. Hver gang oppdager jeg noe nytt.
Så les folkens, det gjør godt......... og kanskje litt klokere også, som en bonus.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar