Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

søndag 27. januar 2013

Søndagsdrømmer

Kjerringa drøyde det lenge i senga idag. Å stå opp til sport i alle kanaler og grått og snøtungt vær, fristet lite. Men da krimromanen fra Svalbard var slutt, og det ikke fantes flere gode grunner til å klore seg fast til dyna, kreket hun seg opp. Dessuten klorte og jamret og hylte og banket Katta på soveromsvinduet og døra for å slippe inn. Tror hun hører på pusten når jeg er våken.
Etter en meget lang dusj, ei stor bøtte kaffe og en bit pizza fra igår, ser dagen litt lysere ut. Og i morra er det heldigvis mandag.
I gårkveld fikk jeg en koselig telefon fra Brormajnn. Han satt til oppover ørene i ferskfisk, lever og rogn hos en god venn. Skulle sannelig ønske at jeg også hadde sånne venner.........som visste at nå begynner nordlendingenes krav og lengsel mot denslags mat.
Vi er som katter. Ryktet går fortere enn svint når noen har fått tak i.. Jeg fikk snakka med verten for etegildet, og han skulle forsøke å skaffe  fisk med tilbehør, samt fisketunger til meg. Sprøstekte torsketunger, vendt i mel, salt og pepper MMMrrrrrrrrrrrrrrrrr (kattemaling)
Jeg tror faktisk at jeg er mer glad i fisk enn Katta er. Hun vil aller helst ha grillet kylling, hvis hun får velge. Jeg har forsøkt med allslags fisk, men hun snur bare rompa foraktelig til.
Det eneste kan være kokt sei, hvis det ikke finnes noe annet. Rare Katta.

Så nå kjenner jeg lukta av rå fisk. Jeg ser flekkene av fiskeblod i den hardtrampede snøen. Jeg hører lydene fra sjarkene som kommer inn til kaia med fangsten sin. Jeg hører også måkene som vil ha sitt.  Jeg hører fliringa og bajnnskapen fra gubban på kaia. Ja, jeg ER på Ballstad i disse tider når fisken er begynt å sige inn mot Lofoten.
Den vælsegna fesken........


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar