Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

søndag 17. juni 2012

Søndagsmorra

Kjerringa sto opp i fin stil til en litt grå søndagsmorgen.
Katta sover i hammocken om natta, så hun hører med en gang når Kjerringa setter på TVen for å få dagens første dose med nyheter og henger straks på verandadøra og klorer nerveslitende på vinduet der.
Hun vet akkurat hva hun skal gjøre for å komme seg fort inn.
En lang søndag ligger foran både Kjerringa og Katta.
Katta har sin jakt på småfugler som sannsynligvis er vellykket, for hun er ikke særlig sulten når hun kommer inn og spiser ikke mye, men hun er veldig blank og flott i pelsen og i godt hold.
Og i går tråkket jeg på en spurv som hun hadde lagt på dørmatta som en gave, sannsynligvis.
Hun kan jo ikke vite at jeg ikke deler hennes smak for ørsmå fjærkre.
Det vendte seg i magen da jeg bar det stakkars fugleliket til bioavfallet, uten ytterligere seremonier.
Så dagene med Katta er aldri kjedelige. Hennes kroppsspråk er lettforståelig. Hennes bebreidende øyne og frenetiske mjauing var ikke til å misforstå da jeg kastet hennes dyrebare gave.
Jaja, noen ganger må man bare gjøre seg hard. Og spurv har aldri stått på min meny.




Ellers gleder jeg meg stort over at en av mine idealer og forbilder, Aung San Suu Kyi, eller Daw Suu, som hun også kalles, endelig er kommet til Norge for å holde sitt nobelforedrag og motta hyllest fra folket, etter 21 år !
Og etter 22 år under hælen til militærjuntaens skrekk- og terrorvelde, er hun endelig også valgt inn i parlamentet i Myanmar........ og dama ser ikke ut til å være en dag over 30. Tenk hva hun har vært nødt til å utholde av trakkasering og forfølgelse i Burma, som hun fremdeles kaller sitt vakre hjemland, fordi hun har trodd på rettferdighet og demokrati.

Å sånn går nu dagan................





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar