Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

mandag 26. november 2012

Meningen med jula ?

Kjerringa våknet til vekkerklokkas insisterende hyling. Først var hun helt desorientert, ingen spesielle avtaler ? Men så kom hun på at det var søte Irinas dag idag, og hun kom kl. 8.
Så jeg vaklet ut på badet og videre til ytterdøra og slapp inn katteskinnet, deretter kaffe og knekkebrødet med bøkling og majones. Så Gjengangeren, som var uten de store irritasjonene idag, bortsett fra temperaturforskjellene på Sentrumskolen og derav tilbakeholdelse av et anseelig beløp av sluttoppgjøret til entreprenøren.
Og rett skal være rett, det skal gjøres skikkelig arbeide når det blir betalt i dyreste dommer for å få det så nær opp til det perfekte som mulig. Det er altfor mange entreprenører som slurver med jobben og skriver regning med gaffel etterpå.
Og huseierne som må slite med sopp og råte og klager som ikke fører frem,  og det hele ender med at folk blir syke og må flytte fra boligen sin. Så ja, stå på, Horten Kommune, det gjelder oss alle og barna våre og skattepengene våre.
Og så et stort hjertesukk. En annonse som var fotografert og lagt ut på Facebook:
Ensom enke uten familie søker sted å feire julaften. Betaler godt. Bm ....
Er samfunnet vårt blitt så iskaldt at vi ikke har plass for andre enn de aller nærmeste og knapt nok dem ? Er vi blitt så egosentrisk og selvopptatte at fuck the rest, bare jeg og mine aller, aller nærmeste har det bra ? Hvor er julens budskap?  Meningen med livet?  Kjærligheten ? Medmenneskeligheten ? Hvor er gjerningen bak alle de fine ordene som vi til stadighet spyr ut av oss, bl.a. på FB ?
Uff, vi gidder ikke å engasjere oss i andres elendige ensomhet, og dessuten kan det jo være noen som er ute etter å frarane oss våre dyrebare eiendeler ? Nei, la oss heller ta en shoppingtur og kjøpe inn noe kooooooselig til jul....
Jeg tok og ringte Aftenposten, for av annonsens omgivelser skjønte jeg at det måtte være en Osloavis. Jeg fikk vite at annonsen var ekte, lagt ut for 4 dager siden, så nå skal jeg skrive et lite brev og invitere den ensomme til meg. Jeg har husrom og hjerterom nok i massevis til henne, hvis hun ikke synes det er for langt å reise ? Men jeg rekker i alle fall ut en hånd......

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar