Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

tirsdag 13. november 2012

Strikke, strikke, strikke !

Kjerringa er blitt sååå trendy. I år er det Skappelgenseren som gjelder.
Noen sa at de strikket den på en helg. Det vil jeg gjerne, veldig gjerne, se, Selv om det går litt seinere enn før med strikkepinnene, så går det bare ikke an.
Men de bruker kanskje dobbelt garn ? Jeg bruker bare enkelt, en utrolig myk blanding av ull og alpakkaull.
Og det tar den tida det tar. men det er  koselig med et strikketøy, og dette er så enkelt at man faktisk kan både strikke og se TV, samtidig.
Akkurat nå er det hun islandske ekspresidenten, Vigdis Finbogadottir, som forteller om at de på Island lager islandske ord av utenlandske ord, f. eks. er barometer en luftvekt, på islandsk.
Mens vi her i Norge kaster oss glupske over alle nyord uten å rødme. Vi vanner skamløst ut det norske språket.
Det aller verste er vel at folk etter hvert har problemer med uttalen av så enkle ord som kjøtt, kjole, kjøkken, kjæreste. Iløpet av de siste 5 - 10 årene er de plutselig blitt til sjøtt, sjole,  sjøkken og sjæreste.
Det er så utrolig irriterende for oss som er glade i norsk og prøver å uttale ordene så riktig som mulig, selv med dialekt.
Det virker både simpelt og likegyldig å misbruke norsk på den måten, ikke det minste søtt og sjarmerende. Særlig ikke hvis det attpåtil blir sagt med sånn affektert, slepende, nasal DollyDuckstemme som er det aller siste på området.
Jeg er klar over at vi mottar masse nye ord og uttrykk utenfra, men hvorfor kan vi ikke forsøke, som islendingene, å beholde vårt eget språk og heller gå inn for å fornorske det enda mer ?
Tenker jeg i all min trendyness, her jeg sitter og strikker........

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar