Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

lørdag 5. februar 2011

Innsparing

Katta ser nesten ikke på Kjerringa der hun farer forbi henne og til døra ut til gangen og trappa opp til Kattehimmelen.
Hva er det han gir henne ?
Kanskje han danderer tunfisken på fatet til henne ?
Som jeg med mine knekkebrød.
Knekkebrød høres kanskje utrolig kjedelig ut.  Hver dag, flere ganger om  dagen.
Men det er ikke vanlige knekkebrød. Det er Rugsprø med solsikkefrø. Idag med smør, fiskepudding, reker og majones med en dillkvast på toppen. MMM
Så det er ikke bare knekkebrød med ost eller noe annet kjeeedelig pålegg. Nei, jeg forsøker å variere, pynte og virkelig kose meg med de.
Så det er vel det samme med Katta.
Det er nok stolen hun får residere i. Hun har nemlig prøvd seg noen ganger på min stol, men blitt føyset ned. Ett sted går grensa her i heimen. Men hos Leieboeren får den lille pelsballen være kongen på haugen, for ikke å si dronninga.
Men jeg holdt på å få knekkebrødet med danderinger i vranghalsen da jeg åpnet dagens Gjenganger.
NAV skal dra tilbake sine tilbud fra Horten Ressurs.
Det betyr at mennesker som hadde et håp om å få litt mer påbygging av tidligere utdannelse, og dermed komme i jobbsøkerposisjon, bare kan si adjø til den muligheten. Eller skoletrøtte ungdommer mister muligheten til å lære seg et fag i et miljø som er litt forskjellig fra vanlig skole.
Jeg tror samfunnet taper mye på å legge ned dette tilbudet. Ingen av forklaringene for nedlegging er holdbare. Så det er ikke etterspørsel etter oppgradering av sveisesertifikat lenger ? Eller utdannede industrirørleggere ? Eller folk som er flinke med data ? Reinspikka sludder. Det lønner seg mer å la folk gå og slenge og motta trygd, vel ?
Hva med Hele folket i arbeid !! og  Alle har krav på arbeid !! ?
Hvis tjenestene er for dyre, så må det vel gå an å komme til en ordning med Horten Ressurs og Lisbeth Eek Svensson ?
Jeg kjenner henne som en ildsjel som alltid har jobbet for ungdom og deres muligheter i livet.
Ikke legg ned tiltakene, vær så snill NAV og Departementet og Lisbeth og alle som har noe de skulle sagt.
Det er så mye bedre for folk å føle seg nyttig og ha noe fornuftig å gjøre.
Jeg håper at man lar fornuften råde for en gangs skyld.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar