Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

tirsdag 22. februar 2011

Oljesølet.

Katta var så vidt i transitt idag. Hun jamrer høylydt dersom det ikke går for nok å få opp døra til gangen så hun kan beine opp til yndlingsstedet sitt.
Kjerringa skal snart stryke henne fra bloggen, for hun er  jo nesten ikke her !
Joda, hun er her hele kveldene, fordi Kjerringa sitter lenger oppe enn Leieboeren, så da er valget mellom å fryse ute og ligge inne hos Kjerringa lett. Men det er tydelig at hun er blitt nr. to.
Kjerringa går med skumle planer om å  skaffe seg hund. Så kan bare Katta holde seg oppe , for hun liker ikke hunder. Grrrr.
Jeg sitter her og bekymrer meg over oljesølet som driver rundt i Oslofjorden.
På den ene siden bekymrer jeg meg og tenker på det sårbare fuglelivet her, på sommeridyllen for tusenvis av mennesker. Så raskt kan det gå å ødelegge den.
På den andre siden tenker jeg at det var jo en ulykke, en forunderlig ulykke, der noen helt tydelig ikke har gjort jobben sin skikkelig.
Og at den nok får et etterspill når den verste olja er spadd opp,fuglekrekene er vasket og skipet "løftet" ned fra skjæret.
I mellomtiden har forhåpentligis alle de som sier ja til oljeboring utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja ta seg en time out og tenke seg om. Det er absolutt ingen skam å snu..
Nå var dette "bare" noen få hundre tonn med bunkersolje. Uykken skjedde i smul sjø. Men oljelensene, som er lagret i umiddelbar nærhet, tok det hele 6 timer å få på plass. I vakkert, stille vær.
Det er ett år siden ulykken med Full City, og de sliter fremdeles med ettervirkningene etter den.
Hva med å få en lignende . men enormt mye større oljeutslipp i full storm med orkan i kastene utenfor Lofoten ?  Med den forholdsvis elendige beredskapen og teknologien vi besitter idag? Det er et skremmende scenario som kommer opp i mitt hode.
Alt liv langs strendenene og fisken i havet over enorme områder ødelagt og dødt for alltid. Og for å bruke et forslit uttrykk: Vi kan ikke spise og drikke olja.
Får håpe at dette er en vekker for de politikerne her i landet som fremdeles er for oljeutvinning midt inne i  torskens barnerom
Det er forsent å stenge døra når kua er ute, for å bruke et godt, gammelt uttrykk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar