Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

fredag 18. februar 2011

Krangel for åpen avis

Kjerringa begynner å kvikne til, så katta hadde nok ikke klort lenge på ruta før hun ble sluppet inn. Kjerringa fikk fyrt i ovnen, satt på kaffen og kommet seg i dusjen på nulltid.
Plutselig ringte det på døra.
Så tidlig? Men etter litt mysing på klokka, viste det seg å ikke være så tidlig likevel.
Kjerringa svøpte om seg sin gamle, blå hverdagsbunad, et begrep funnet opp av en  søster, fordi hun i hine hårde dager forble i morgenkåpen lenger utover dagen enn kanskje akseptabelt, og gikk og låste opp.
Det var koselig og uventet besøk som feide inn gjennom døra som et friskt pust fra utenverden.
En av mine utallige, kjære  nieser.
Jeg hastet i klærne mens hun fikk parkert bilen lovlig, og gjorde ferdig kaffen og smurte knekkebrød med lofotpostei.
Det var kjempekoselig å få besøk, selv om alle rutinene med avis og blogg ble litt forskjøvet.
Men tidsnok fikk jeg lest Gjengangeren.
Og tidsnok ble jeg en smule irritert, for å si det mildt.
Hva er det de forsøker å skjule under teppet nede i Storstua vår ?
Trodde varslingsrutiner og oppfølging var på plass, slik at de ansatte kunne skrive avviksmeldinger uten å bli hengt ut offentlig eller i verste fall, oppsagt.
Toril Brække hadde visst tråkket på noen vonde tær der nede igjen ved å gå rett til ordføreren med sine bekymringer ang. flere ureglementerte saker innenfor helse og omsorg.
Ordføreren hadde etterlyst dokumentasjon eller kildehenvisning. Noe som ligger i sakens natur ikke kan fremlegges.
Toril Brække på beropte seg stillingen som ombud for velgerne, slik at de kunne komme til henne med sine bekymringer av alle slag.
Og det er jo selvfølgelig akkurat det dere politikere er. Dere er valgt inn av oss og har derved forpliktet dere til å være velgernes talsmenn. Hvordan dette foregår, er uinteressant. Og at Ordføreren blander inn Kontrollutvalget i denne saken,  virker etter min mening mer som en hevnaksjon mot en politiker, som faktisk sitter i helseutvalget, enn som en fornuftig ting å gjøre.
Dette virker så uverdig og lite klokt å gjøre i et valgår, at jeg er begynt å tvile på visse menneskers integritet der nede.
Og så den kommentaren fra Rådmannen at han hadde fått fast ansettelse med 41 mot 40 stemmer, som svar på Toril Brækkes mistillit til hans lederevner. Hadde det vært meg, hadde jeg ikke nedverdiget meg til å komme med en slik kommentar. Men det er vel en markør på hvor uegnet han egentlig er til en sånn stilling.
Han behandler de ansatte som de ble behandlet i mellomkrigstiden - Hvis du ikke er fornøyd med jobben, så er det jo bare å slutte. Det finnes mange som gjerne vil ha jobben din! - Han sier det nok ikke, for det er det ikke lov til, men han lar de ansatte føle at det er sånn, og det er nesten verre. Folk føler seg truet til å holde kjeft om uverdige og ulovlige forhold innen kommunale ansvarsområder.
Så det er en ukultur i kommunen når det gjelder varslere og varsling, hr Rådmann og hr Ordfører. Dere har helt rett der.
Men den ukulturen er blitt skapt ovenfra.
Dessverre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar