Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

fredag 10. februar 2012

Hijab og andre heldekkende hodeplagg

Som medlem av Flerkulturell Kvinnegruppe føler jeg at jeg omtrent sprekker dersom jeg ikke nå får det ut.
Idag sto Anahita Hamedbarghi fram i Gjengangeren og fordømte Høyrefløyen i Horten Kommune for sin unnfallenhet når det gjelder forbud mot heldekkende hodeplagg i skolesituasjoner. Horten Videregående eller det vi kaller Norskskolen har forlangt et forbud, fordi det gjør undervisningssituasjonen vanskeligere enn nødvendig, både for elever og lærere....og at det i enkelte tilfeller virker skremmende for andre, ofte sterkt traumatiserte, elever.
Høyres gruppe kvier seg og sender saken ubehandlet fra seg. Feigt, mener jeg og sikkert mange med meg.
Nå vet jeg at jeg aldri i verden er, har vært eller kommer til å ha et rasistisk bein i kroppen min, så jeg synger gladelig ut.
Hodeplagg eller heldekkende påkledning i hverdagslivet, skolesituasjoner o.l. er en uting og medvirker til å skape unødvendige barrierer mellom mennesker som skal bo og arbeide sammen.
Nå er det sagt.
Når det gjelder religion, sier ikke Koranen noe om at kvinner skal dekke seg til som mumier.
Hvis det er til plage for menn at kvinner går utildekket, så har de et stort problem her i Norge,
De har i de fleste tilfeller valgt å komme hit til oss og må derfor følge lover og regler her.
Den frittalende, somaliske forfatteren, Amal Aden, som har vært her i Horten og holdt foredrag for oss to ganger, uttalte at i Somalia var det forbudt med heldekkende klesplagg for kvinner i  offentlige stillinger. Barn under fjorten år fikk ikke lov til å gå på skolen i sånne klesplagg.
Så det med å dekke til kvinner her i Norge var et påfunn av menn, først og fremst fra Somalia.
Dette handler om kontroll, ikke om religion.
Skal vi finne oss i det ?
I et land der likestillingen er kommet så langt som her i Norge?
Ja, på en betingelse, hvis menn blir tvunget til å gjøre det samme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar