Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

onsdag 29. februar 2012

Silkeveien

Kjerringa sto opp til en ny, vakker dag. Sjokket hun fikk igår er iferd med å forta seg. Som Leieboeren sa, -Jaja, nåkka ska man nu dau a - Han er en ekte pragmatiker og kommer med knusktørre kommentarer i oppjaga situasjoner.
Så ja, det som ikke knekker gjør sterkere.
Idag er en ny dag for undring.
Mest undrer jeg meg over kommentaren til Einar Chr. Erlingsen i Stiftelsen Nytt Osebergskip.
Kommentaren kommer i forbindelse med at det ved utgravingen var funnet en praktkiste som nå er rekonstruert og bygget for 100.000 kroner.
Han kommenterte funnet i den opprinnelige kista slik: - Og oppi kista fant de noen filler som viste seg å være rester av silke fra Kina.-
Og så kommer praktkommentaren fra Erlingsen: -Hvordan i all verden har silken kommet fra Kina til Tønsberg ?-
Ja, hvordan i all verden ?
Hørt om Silkeveiene som ble opprettet for minst 2000 år fKr ?
Og såvidt meg bekjent fartet vikingene både vidt og bredt. De handlet og vandlet med alle folk i Europa, Afrika  og Østen.
Vi liker å tenke på at vikingene herjet og drepte, men mest var de handelsmenn som dro med seg hjem til underutviklete Norge alt fra Silke til Slaver. Og derimellom ligger mye, broderier som vi har på bunadene våre er nok hentet hjem fra mer orientalske trakter, sølv, gull og edelstener. Ja, alt som kunne fraktes med hjem, ble det.
Så den kommentaren vitnet i beste fall om veldig dårlig lekselesing av en som både bør og skal vite.
I dag er det forresten skuddårsdag, så jeg lurer på om jeg skal dra ut og fri ?
Men jeg ender vel opp med en haug silkehansker, som skikken tilsier ved et NEI.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar