Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

lørdag 1. desember 2012

Advent

Kjerringa har hatt det travelt idag med pynting til adventhelga. Noen sier at man ikke skal tenne lysene i vinduspynten før søndag, i morgen, men jeg kunne ikke dy meg. Jeg var så spent på om lysene virket at jeg bare måtte.
Så nå står en liten tuja ved døra og blinker blidt til forbipasserende og gjester, et ildrødt hjerte henger i vinduet ved siden av døra, og ei nydelig lita stjerne med lys, perler og glitter henger i stuevinduet. Adventslyset tenner jeg ikke før i morra.
Ellers ser jeg at det er flere politikere som har kastet seg på avskyen mot monsterhotellet.
Jeg lurer da på hvem i all verden i kommunestyret som godkjente tegningen og ikke minst, lot dette forslaget vinne en arkitektkonkurranse. Det hører ikke hjemme annet i en lesebok for små barn for å beskrive "et stort hus".  Noen forskjønnelse av havneområdet er det absolutt ikke. Et signalbygg, som arkitekten fra arkitektfirmaet i Tønsberg, omtaler det som, er det helt definitivt ikke. Annet enn som et signal om at her i Horten eier vi ikke smak når det gjelder nybygg.
Og det er trist, veldig trist.
Hvorfor ikke tegne noe som matcher Fishland, eller bryggene i Tønsberg, eller noe som kan minne om at dette hotellet skal  ligge helt nede i det vakreste området av byen?
Et bygg som vil være det første man ser dersom man kommer sjøveien til Horten.
Og for å sitere samme arkitekten fra Tønsberg. "Det er så mange som synser". Selvfølgelig er vi mange som synser, for noen praktisk formål har det jo ikke. Og vi som eier byen har faktisk rett til å synse noe om et bygg som skal stå der i mange tiår, og som det ser ut per idag,  til forargelse og irritasjon for de fleste.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar