Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

mandag 31. desember 2012

Nyttårsforsetter

Kjerringa våknet opp på årets aller siste dag til et vakkert, mildt vær. Katta kom inn etter krafsing og banking og ringing med bjella på julekransen. Hun vet akkurat hvor og hvordan, det lille kreket. For inn vil hun, og mat skal hun ha.
Kjerringa har tenkt mye over det med nyttårsforsetter. Hun har luftet det litt rundt omkring, bare for å bli sikrere i sin sak.
Jeg skal kjempe med nebb og klør mot mobbing og hersketeknikker der jeg opplever dem brukt, både hos meg selv og hos andre. Jeg skal si fra når jeg oppdager det hos andre, og jeg skal gi meg selv en på kjeften når jeg tar meg i å bruke dem selv.
Mobbing kaller vi det når unger blir ertet og mishandlet og plaget nesten til døde, i allefall slik at de blir syke og gruer seg hver eneste dag til å gå på skolen. Når de føler seg helt alene i verden, fordi de ikke tør si fra om det til ansvarlige voksne, men heller lider seg gjennom dagene.
Mobbing forekommer også blant voksne, men da er det mer subtilt og blir ofte betegnet som hersketeknikker.
Et begrep innført av Berit Aas i 1976. I følge Wikipedia omtrent sånn:

Usynliggjøring
Usynliggjøring foregår når individer blir bortglemt, forbigått eller «overkjørt».
Latterliggjøring
Latterliggjøring foregår når individers innsats blir hånet, ledd av eller sammenlignet med dyreatferd.
Tilbakeholdelse av informasjon
Tilbakeholdelse av informasjon foregår når individ av gruppe A, som en selvfølgelighet, henvender seg til andre individer av gruppe A, og individer av gruppe B ikke gis informasjon
Fordømmelse uansett hva du gjør
Enten er du for passiv, eller så er du for pågående. Også kalt dobbelstraffing.
Påføring av skyld og skam
Påføring av skyld og skam skjer gjennom latterliggjøring, ydmykelser, blottstillelse og ærekrenking.

Mange har sikkert opplevd en eller flere av ovennevnte , men dersom de påpeker de, ofte er blitt møtt med - Haha, du må da tåle litt uten å fyke opp eller bli lei deg eller misforstå, eller noe annet vrøvl for å skjule utøvers onde hensikter.
Sånt må det bli slutt på. Vi kan ikke forlange nulltoleranse når det gjelder mobbing på skolen, dersom vi selv som voksne, ansvarlige personer benytter lignende metoder, bortsett fra fysisk vold.
Så dette er mitt nyttårsforsett.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar