Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

lørdag 8. januar 2011

Tiddelibom..........?

Katta kjempet seg gjennom snøen i morges også for å komme inn i varmen og til matskåla.
Det snør, og det snør.
Man skal ikke klage, men to så snørike vintre etter hverandre føles kvelende. Ikke hadde vi noen sommer å snakke om heller. Regnet pøste ned i bøttevis, og når det ikke regnet, blåste det småjævler rundt husveggene.
Jeg skjønner jo at det hele har noe med global oppvarming å gjøre,  men det er litt mye snø nå.
Det er ikke sparkføre heller, for under snøen er det strødd flekkvis. Lumske greier, for da  risikerer man å stupe over sparkhåndtaket før man vet ordet av det.
Nei, det aller beste er å holde seg inne, pusle og ordne, rydde og planlegge for den våren som må komme om ikke altfor mange måneder.
Tenke på hvordan jeg skal ha det på verandaen i år. At jeg snart må plante tomatene.
Det begynner å bli dags for frøene som ligger og venter. Blant annet fra den underlige busken jeg fikk frø av fraTorill. Den som det blir kjempestore epler på i Tyskland, og som de lager likør av der nede. Og den er god ! Quitten Likør, heter den. Og er kjøpt i Schleswigs nesten 900 år gamle kirke, der smådjevlene danset i taket mellom roseranker og engler. Så det er nok bra medisin.
Jeg har egentlig ingen grunn til å klage. Jeg er frisk og oppegående, har ved nok i kjelleren og mange prosjekter å henge fingrene i.
La bare snøen lave ned ( som om vi har noe valg !) .
Før eller senere kommer varmen og våren og sommeren  Og jeg og katta kan sitte ute i hammocken og gynge sakte fram og tilbake og kjenne duften fra kaprifolen og rosene. Det er bare sånn bortimot fem måneder til.
Og enda en glede: Leieboeren har vært ute i kavet og kom med Lørdagsdagbladet. Lykke, lykke.
Dagen er forresten blitt nesten en halvtime lenger siden vintersolverv. Det du !
Katta sover og drømmer kanskje om at hun slipper å vasse i snøen til langt over ryggen, slik at bare halen vises når hun kommer baksende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar