Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

lørdag 12. mars 2011

Sikkerhet........

Katta satt vaglet på trappegelenderet da Kjerringa dro opp persiennene i morges, og vips var hun ved verandadøra da Kjerringa kom inn i stua.
Hun glefset raskt i seg maten og sprang til døra og ville opp, for idag har Leieboeren fri. Og da kan hun henslepe sin dag hos han.
Det gjeveste som finnes i alle hennes ni  katteliv.
Kjerringa er fremdeles ør i hodet etter å ha ligget med Knausgård på øret halve natta.
Da lydboka endelig kom, var det med kort lånetid. Derfor sprengleser jeg den, for jeg vet hvor vondt det er å gå og vente på ei bok som andre aldri blir ferdig med.
Men jeg er ikke mer ør enn at jeg får med meg den enorme katastrofen som har rammet Japan. Den har et omfang som ingen av oss kan forestille oss.
Gamle dager med utallige protestmarsjer mot atomkraft rinner meg i hu. Vi gikk og vi gikk. Forsøkte å få de høye herrer til å forstå at vi måtte tenke på vår jord, fremtiden og våre barn og etterkommere.
Vi ble sett på som litt sære og ble omtalt som de med lilla skjerf, fotformsko og uten BH.
Men vi gikk på, både fysisk og mentalt. Innimellom sa vi nei til EF.
Men vi klarte i alle fall, eller bidro kanskje til, at det ikke ble atomkraftverk på norsk jord. Vi protesterte mot kraftverket som skulle bygges i Bärsebäck utenfor Malmø også, men det ble bygget, og stengt etter noen år p.g.a. fare for nedsmelting og lekkasje.
Og nå Japan, som har over 50 atomkraftverk, som skulle være jordskjelvsikre og idiotsikre på alle måter.
De eksploderer og er iferd med å "smelte ned". Det betyr at kjernene smelter og forårsaker store skader for miljøet rundt og for hele jorden i årevis fremover. Vi kan bare tenke oss Tsjernobyl og gange det med to foreløpig. Fremdeles finnes det becereller  i kjøttet til beitende dyr. Etter alle disse årene.
Så når noen sier at noe er utprøvd og sikkert på alle måter, tenk på Titanic !!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar