Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

tirsdag 15. mars 2011

Vår vår vår !!!! ?

Katta er på plass i godstolen sin. Sola skinner.  Det er fred i heimen.
Kjerringa skal til sin Hofføyelege idag. Gruer litt, men jeg overlever alltid. Og det er en glede å komme inn der, for jeg blir møtt av det gode smilet til Hilde, og hun er rene fløyel for spente nerver. og såre øyne. Dr Sandboe er også en blid og  trivelig kar. Føler at jeg etter over to år er fast kunde der, kanskje deres beste kunde ?
Men før det skal jeg på Forfattermøte på Biblioteket og høre på den somaliske forfatteren Amal Aden, som nettopp er kommet ut med en bok som forklarer hvorfor somaliere er så vanskelig å integrere i Norge.
Skal bli spennende å få forklaringer for oss i Multinasjonal Kvinnegruppe, for også vi sliter med å få somaliske damer til å komme på våre møter. Vi ber de og lokker med deilig mat og trivelig atmosfære i et garantert mannefritt miljø, men de viser ikke en flik av sine godt tildekkete kropper hos oss.
Hvorfor ?
Vi snakker jo om det oss imellom og synes at det vi har å tilby er bra for alle damer som kommer fremmed til Norge og Horten. Vi integrerer hverandre på en myk måte.
Vi gjør masse saker sammen. Til høsten har vi planlagt hyttetur på den helt primitive måten med utedo og vasking i kaldt vann og turgåing i høstfjellet. Det er jo også en del av det norske.
Ellers har vi planlagt en tur nå i vår til bydelen Grønland i Oslo med besøk i orientalske matforretninger og silkeog gullforretninger og en tur i den nye moskeen for å få et lite innblikk i den muslimske verden.
En møtedag skal vi ta med oss våre egne festdrakter med sølv og gull. Der blir det bunader, sarier og vakre overbroderte kjoler fra Nordpakistan og Afghanistan. Jeg gleder meg.
Og på hvert møte serverer vi mat fra forskjelllige deler av verden. Vi skal også ha et lite kurs i tilberedning av eritreisk mat til høsten. Og kanskje får vi ta del i deres fantastiske kaffeseremonier.
Hvert møte er en fest i farger, smaker og glede. Vi skaper noe sammen som vi føler er bra for storsamfunnet. Mindre mistro og mer åpenhet er Alfa og Omega for en god integrering.
Så jeg er veldig spent på hva Amal Aden kan fortelle oss.
Kanskje kan hun komme på et møte til oss i foreningen og fortelle om det til de andre kvinnene også ?
Og idag er dagen 5 timer og 36 minutter lenger og sola skinner, så det ER nok våren som kommer listende på puselabber.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar