Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

fredag 17. desember 2010

Bakedag

Katta er rasende dersom hun ikke får boksmat når hun kommer inn. Jeg forsøker å stå imot, men hun klorer opp møblene, mjauer og krafser ned ting fra bordet og kyler under sofaen. Det må være et lager av småsaker der.
Og så gir jeg etter, hun eter som om hun ikke har sett mat før, ramler sammen i stolen og sover.
Fillekatte !! Men ho e nu søt også, som regel.
Idag skal det bakes tyske delikatesser. Fruktene er ferdig gjennomtrukket av rom, mandlene er skoldet og har ligget til tørk over natta, så det er bare å sette igang.
Får ta en sort idag, for jeg har en stor kalkun som skal i ovnen og være ferdig til kl tre. Da får jeg førjulsbesøk av venninne fra Eritrea.
Det er en stor del av jula å kunne kose seg i førjulstida også.
Ikke stresse så man faller sammen som en klut når julaften kommer.
Idag får jeg også 20 sekker ved fra Bastøya. For sikkerhets skyld. Det er jo meldt fimbulkulde utover, og jeg føler meg tryggest når kjelleren er nesten full av tørr, flott ved.
Dessuten har jeg en familiejuletrefest å organisere. Håper flere melder seg på, for det er for mye for to stykker å få til.  Men det gikk fint i fjor, så det blir nok ei råd i år også.
Det er utrolig koselig å samles i romjula, går rundt juletreet, ha nisse som kommer når man synger "På låven sitter nissen med sin julegrøt........ og dele ut gaver til liten og stor.Vi drikker kakao og spiser kaker og smørbrød fra medbragte fat. Akkurat som i de "gode, gamle" dager.
Denne juletrefesten er en helt ny familiefest som så dagens lys for første gang ifjor.
Min mamma laget alltid juletrefest for alle ungene i nabolaget da vi var små. Og ellers hadde alle lag, kristne og andre, juletrefest for store og små i romjula. Ja, helt over nyttår var det juletrefester. Og det var alltid like moro.
Vi har plukket litt fra alle barndommens juletrefester og laget vår egen. Og den var veldig vellykket. Så vi har en standard å gå etter nå.
Nå må jeg komme meg igang med bakinga,
Katta sover med ryggen til alt.
Og jeg må huske og grave fram alt hun har puslet under sofaen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar