Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

onsdag 8. desember 2010

Hvem har skylda ?

Det isner rundt Kjerringskankan når hun må slippe Katta ut om natta. Katta har funnet ut at det er nok å finne noe å pusle med på soveromsgulvet, så våkner Kjerringa. I natt hade hun funnet et lite pappstykke. Og ut kommer hun, selv om det er sammen med en søvndrukken, frysende  Kjerring. Men jeg kryper jo ned i mitt lune sengerede etterpå, så det er ikke synd på meg.
Våknet av min ulvehylende telefon i halvtitida.
Det var gode nyheter fra min vedmann på Bastøya. Jeg kunne få 20 sekker ved i januar hvis jeg hadde behov for det.
Det var nyhetene sine det, for ifølge Leieboeren, som kan dette med matematikk,  har vi bare ved ut januar, dersom denne kulda fortsetter.
Og jeg som kjøpte inn så mye i sommer.
Men ingen regnet vel med at vi skulle få to så iskalde vintre på rad, eller at kulda skulle komme så tidlig.
Og hvem skal vi skylde på ?
Global oppvarming p.g.a. for mye CO2 utslipp ? Folk får det ikke til å stemme. Global oppvarming må vel bety at det skal bli varmere og ikke iskaldere ?
Men ekspertene sier at det er ikke sånn det er. Vi får mer vær på en måte. Våtere og mere regn. Kaldere og mere snø. Mere og kraftigere vind.  Områder som tidligere var iskalde og umulig å puste i når det er vinter, som Nord- og Sydpolen, blir varmere. Isbjørnene svetter og får mindre isflak å leve på eller drive fangst fra, så de trekker sørover. Artig å tenke på, men veldig skummelt også, at i fremtiden skal isbjørner  kanskje vandre i Tromsøs gater, skkurat som turistene trodde for 30-40 år siden, fordi det sto en utstoppet av arten utenfor en forretning der oppe.
Er det menneskeskapt klimaendring, eller er det naturlige skiftinger mellom istid og tropisk klima ?  Noe som har skjedd før, også ifølge ekspertene, Over mange millioner år, men nå går det raskere, mener de.
Uansett, det er viktig å sortere søpla, kjøre mest  mulig kollektivt, betale sine klimakvoter med glede, ta opp søpla etter seg ute og ta vare på farlig avfall....... Sånn for sikkerhets skyld.
Rakk forresten akkurat å få ut sekken med plastavfall idag, slik at søppelbilen fikk den med seg denne gangen også.
Føler at jeg har gjort litt for miljøet nå, en god følelse.
Katta gir blaffen og sover i saueskinnet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar