Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

fredag 31. desember 2010

Nyttårsforsetter

Katta fikk ikke vekket Kjerringa på annen måte i natt en å komme helt opp i nesen med værhårene sine, Kjerringa frøste og nøys, men Katta kom ut, og Kjerringa tuslet tilbake til senga si og sov leeeenge.
Da jeg sto opp begynte jeg å tenke på at det var den siste dagen i året.
Den dagen H.C. Andersens lille Piken med Fyrstikkene døde i skinnet av den siste fyrstikkflammen
En dag for vemod og ettertanke, men også en dag for å vende et blad i boka og begynne på ny frisk.
Og for ikke å snakke om: En dag for nyttårsforsetter....
Jeg tenkte tilbake på alle de talløse forsettene jeg hadde hvisket stille til meg selv mens det gamle året ebbet ut og det nye ble  lyst opp av raketter og alskens lysartikler, lovlige og ulovlige.
Jeg skulle bli flinkere til å gjøre ditt eller datt. Jeg skulle bli flinkere til å ikke gjøre ditt eller datt.
Hele min fremtidige lykke avhang av at jeg klarte å holde mine nyttårsforsetter.
Klarte jeg det ? Ble jeg flinkere, lykkeligere eller et bedre menneske ?
Neppe.
Jeg klarte å slutte å røyke en gang for snart 7 år siden, men det var ikke en nyttårsaften. Det var i april det året.
Jeg er ikke blitt flinkere til noe som helst, ikke snillere heller.
Jeg er stort sett den samme som jeg alltid har vært, bare eldre for hvert år. Akkurat som alle andre.
Jeg har saker som gleder meg og har lært meg teknikker for å overvinne mismot og svarte dager, men det er ikke noe som kan bestemmes på en nyttårsaften.
Så ikveld skal jeg dele kalkun med tilbehør sammen med kjær familie. Jeg gleder meg allerede.
Og forresten, jeg har to nyttårsforsetter.
Det ene er at jeg skal høre og se Nyttårkonserten fra Wien i morgen.
Det andre er å kjøpe en diktafon, slik at jeg kan ta opp historier som min kjære tante er full av, og som hun så hjertens gjerne deler med meg.
Det er mine nyttårsforsetter  iår, og de tror jeg at jeg skal klare å holde.
Katta har ikke ytret noe ønske om verken det ene eller det andre, så jeg går ut fra at hun har tenkt å fortsette å være verdens søteste lystmorder............

2 kommentarer:

  1. Kjempekult! Flotte innlegg, takk for at du fikk meg til å smile idag..
    Hils katten : -D

    SvarSlett
  2. Koselig at du likte den, anonym :-)) Ville jo veldig gjerne vite hvem du er da .....????

    SvarSlett