Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

lørdag 11. desember 2010

Gjestfrihet

Katta er hjemme, men Kjerringa er i Tyskland.
Katta blir tatt godt vare på, og det blir Kjerringa også.
Jeg føler meg som en dronning her hos mine venner. De vet ikke hva godt de skal gjøre for at vi skal trives .
Hver dag har de lagt opp et program for oss, de er ikke tyskere for ingenting.
I går var vi på et kirkejulemarked. Det var i domkirken i Schleswig som er nesten 900 år gammel. Jeg drakk Glühwein mit Schoss for første gang i mitt liv. Det kan sammenlignes med Sterk gløgg.. Etterpå var det smaksprøver av økologisk likør. Gratis.
Alfons fortalte at man kunne gå inn i hvilken forretning som helst som selger vin, det gjør de forresten i alle matvareforretninger, og få smaksprøver av så mange vinsorter som man bare vil. Gratis. Likevel ser man ikke fulle folk her. Ingen husmødre som kommer sjanglende ut fra butikkene. Ingen fulle menn heller.
Og i morgen skal vi til alle julemarkeders mor, i Lübeck- Jeg gleder meg. Der har de blant annet verdens beste marsipan. Kanskje det også blir mer Glühwein på Kjerringa ?
Ordnung musst sein. Det er orden og regler for alt som skjer her i Tyskland.. Både i det private og det offentlige rom.
I det privtate rom, i hjemmet, er det Mannen som bestemmer.. Der hersker hans lov. Heldigvis er denne mannen i dette huset en utrolig snill mann. Akkurat nå kom han med en deilig kopp cappucino med masse skum til meg. Men vi diskuterer likestilling så det suser. . Han er såvisst ingen typisk tysk mann, men han gir groteske eksempel på menn i sin egen familie som kjører stenhård disiplin. Og kona og barna må bare finne seg i det.
Men de har mindre skilsmisseprosent  her i Tyskland enn i Norge. Merkelig nok.
Og i det offentlige rom er det også regler for alt.
Man skal for eksempel ha kjent hverandre i mange år før man slutter å si De til hverandre- Og man sier Herr og Fru til sine naboer også, selv om man har kjent dem i 50 år.
Man må bli enige om å si du til hverandre før man kan gjøre det, og det samme gjelder med bruk av fornavn.
Men her hos Herr und Frau Fliss er det velsignet fritt for formaliteter. De er så befriende fri for fiksfakserier
av alle slag. De bor i et hus som er som tatt ut av et Walt Disneyjuleeventyr.
Og til ære for oss har de pyntet til jul allerede og bakt spesielle julekaker. Senere idag skal vi på en spesiell butikk og kjøpe fisk som jeg skal ha med meg hjem.
Kanskje får Katta smake også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar