Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

tirsdag 7. desember 2010

Så sant som det er sagt ?

Kjerringa går snart i surr om Katta er inne eller ute eller om hun er oppe hos Leieboeren. Hun er rask opp trappa når hun ser sitt snitt til det.
Idag sprang hun nesten rett på verandadøras nypussede vinduer. Fuglene grasserte i all maten som var hengt opp til dem på verandaen. Hun ble skikkelig sur og gikk og fant kattemynteposen sin og begynte å drepe den. Men den er laget av et solid stoff, så det tar nok en stund før hun klarer å gjøre kål på den.
Kjerringa var hos høfføyelegen sin idag. Der ble jeg møtt av en av de blide kontordamene. Hun skrøt uhemmet av bloggen min. Veldig koselig å høre. Ante vel ikke at så mange forskjellige mennesker giddet å lese den, og attpåtil synes det var verdt bryet.
Jeg ble kjempeglad og stolt.
Etterpå var jeg hos frisøren "min". Jeg har gått der mer eller mindre i over 30 år, så jeg tillater meg å kalle han min.
Der kan man prate om løst og fast, han kjenner hele familien, så vi går gjennom rekka og kommer fram til at alle har det bra på begge sider.
Jeg lyttet med et halvt øre på radioen som sto på i bakgrunnen. Jeg nesten hoppet i stolen da følgende nyhet kom: -Nyere undersøkelser viser at 10. klassingene var blitt flinkere til å lese de siste x antall år !!- 
Hallo, er ikke folk omkring 16 år når de går i 10.ende ?? Hva er det som skjer med skolen  ? Det er vel en selvfølgelighet at 16 åringer kan lese og lese godt, eller ? Trodde folk lærte å lese omkring 1. klasse, dersom de ikke hadde  spesielle  diagnoser som gjør det vanskelig å konsentrere seg eller vanskelig å se at alle disse bokstaven kan bli ord.  Jeg lærte selv å lese da jeg var 5, ved å følge med på leksene til en 2 år eldre venninne. Siden har jeg lest mange tusen bøker og hatt stor glede av det.
Hvordan i Herrens navn skal ungene lære seg noe som helst på skolen dersom de ikke kan lese ? Hvem har ansvaret for at ungene skal lære seg å lese slik at de kan lese seg til kunnskaper ?
Nå vet jeg jo at det er uinteressant å vite hva hovedstaden i Belgia heter, eller Sverige, for den del, for faget geografi er visst fjernet fra timeplanene eller rettere sagt læreplanen. mens ungene derimot lærer engelsk fra 2. klasse.. Men likevel. Det er jo en hel verden av kunnskaper der ute som er gode å ta med seg, eller ?
Neste nyhet var også av den forunderlige sorten: - Undersøkelser viser at president G. Bush er mer populær enn han var da han var president - Jeg måtte spørre Arne om det var en spesiell tullekanal radioen var innstilt på. Men det var NRK P2. så dette er vel sant.
Katta ble helt utslitt av frustrasjonen, så hun sover igjen og bryr seg lite om verden rundt seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar