Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

lørdag 25. september 2010

Forberedelser

Katta var sur i morges da hun verken fikk boksemat eller kylling. Hun klorte seg fast i læstan til kjerringa og hylte. Kjerringa måtte love å kjøpe kattemat når hun dro på butikken for å kjøpe lammekjøtt og kål og hel pepper til årets fårikålblot.
Aktørene er allerede innbudt og er begynt å glede seg, forhåpentligvis,
Kjøttet må være passe fett og mørt, og det er jo som regel lammekjøtt. Kålen må være fast , slik at den tåler å koke med kjøttet i minst to timer. Jeg er av de som ikke liker å plukke pepperkorn, så jeg har en egen fårikålpepperbeholder som skal koke med hele tida for å gi den rette smaken. Og så skal kjøttet legges lagvis med kål, litt hvetemel og salt. Det skal helles på så mye vann at ikke kjøtt eller kål svir seg i bunnen av gryta. Og så skal det hele kokes opp og få stå og syde eller småkoke i minst to timer. mens en liflig duft fyller huset. Høstduft. Og potetene er selvfølgelig selvdyrkede fjellmandel.
Til dessert blir det  epler fylt med rosiner, smør, sukker og kanel, stekt i ildfast form i ca 20 min. Servert med enkel vaniljeis er den nesten som en forsmak av himmelen.
Jeg dekker mitt bord med "bestemorsduken", Den er hvit damask med grønn kant rundt, litt slitt på enkelte steder, men den hører til. Jeg bruker mitt fineste service og sølvtøy. Sitronvann i høye glass som  drikke. til. Og så skulle alt være klart til de 4 - 5 gjestene.
Gleder meg.
Og nå, lille pusekatt, skal jeg dra ut og kjøpe ingrediensene til høstmat numero uno. Samt boksemat til deg.
Hun står nå og knasker motvillig på tørrforet sitt, mens hun sender meg bebreidende katteblikk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar