Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

søndag 12. september 2010

Søndagsmiddag

I morges kom katta hoppende inn, glad og fornøyd som vanlig. Og gleden ble enda større da hun fikk boksmat i skåla.Hun malte og spiste og falt sammen som en sekk i godstolen og sovnet momentant.
Kjerringa gjorde de vanlige tingene og satte deretter en godt marinert Landkylling på langstek.
Jeg ventet  en gjest til middag.
Min gode venninne fra Eritrea skulle komme på middag etter at hun hadde vært i kirka. Kyllingen spredte snart en fantastisk deilig lukt i huset.
Jeg gjorde klart grønnsakene som jeg skulle ostegratinere og begynte på sausen. Det måtte bli en eplesaus med fløte , basilikum, forskjellige sorter pepper og ellers kraft fra kyllingen, godt redusert, som det heter blant oss chefer !!!! Skryt, skryt. Mens jeg sto der og skrellet gulrøttene og kjente den deilige lukta av dem, var jeg plutselig omtrent 50+ år tilbake i tid. Jeg var i Lofoten, i gulrotåkeren til en av storbønderne på stedet. Jeg så uendelige rader med modne gulrøtter, og jeg kjente lukta og smaken og den knasende følelsen av gulrot og sand mellom tennene. For vi vasket dem ikke, vi tørket dem av på gresset og spiste. Det var nam nam. Vi plukket gulrøtter i store kasser og tjente 1,25 pr kasse. Det var store kasser, som det tok en evighet å fylle for en liten tiåring, men sånn tjente vi ungene lommepengene våre. Vi hadde egentlig ikke lov til å spise gulrøtter der i åkeren, men vi klarte ikke å la være. Og om kveldene gikk vi på gulrotslang. Tenk det. Gulrotslang. Ungene idag hadde vel flirt seg ihjel hvis de hadde hørt det. Men for oss var det spennende og gulrøttene var store og orange og smakte som en bit av himmelen.
Jeg gjorde meg ferdig med middagen, dekte på bordet med lys og blomster og laget en liten dessert med blåbær og fløte.
Alt ble såre godt.
Og min venninne sa at jeg måtte ha et godt hjerte, for jeg hjalp folk.  Hva hun nå mente med det. Norsken hennes er ikke alltid forståelig.
Og katta klarte sannelig å stjele en kyllingbit fra benken da jeg snudde ryggen til et øyeblikk

2 kommentarer:

  1. Tja, det var den gang det da gulroten kun var økologisk, spennende i kveldsmørket og utrolig gode. I dag måtte en vel ha plantet pils i åkeren for å få ungdommen like aktiv som oss!! , og så var det nu ikke bare gullrot som var spennende på mørke høstkvelder........
    SAP

    SvarSlett
  2. Nei, det har du helt rett i , min gode "gamle"venn <3<3<3 Det var mye mer spennende å være ung den gangen, trur eg, enn de stakkarne som gror opp idag, har det. Jeg er utrolig takknemlig for at jeg vokste opp den gangen, selv om jeg kanskje skulle ønsket mye annerledes. Men sånn vil det vel alltid være ??

    SvarSlett