Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

lørdag 18. september 2010

Nabokjerringa

Katta kom hoppende glad som vanlig, og kastet seg over matskåla, åt lenge og vel og seg sammen i godstolen.
Kjerringa var glad over en flott dag og at hun skulle på jobb på Lok.Historisk Senter. Etter dypdykk i Gjengangeren, knekkebrød med laks og omtrent ei bøtte med kaffe, begynte jeg å føle meg klar for dagen.
Jeg gikk inn på Fjesboka som vanlig og leste gjennom koselige små innlegg og hilsener. Invitasjoner til forskjellige eventer var det også,  Og en pågående "diskusjon" mellom noen gutter. Jeg sier gutter, selv om i alle fall en av dem begynner å nærme seg 30. Den viste et kvinnesyn som gjorde meg mildt sagt lynforbannet. Jeg trodde i min enfold at de unge, eller forholdsvis unge hadde fått innpodet at vi er likeverdige som mennesker, og at kjønn ikke var noe man snakket nedsettende om. I alle fall ikke når man var i et kjæresteforhold. Jeg ble først forundret. Så våknet den berømte nabokjerringa i meg, Hun som Gro Harlem Brundtland oppfordret  til å bry seg fordi de brydde seg om og burde bry seg. Jeg skrev en liten kommentar der jeg bemerket at jeg syntes deres kvinnesyn og bemerkninger rundt en tåpelig,kvinnenedsettende vits var helt bak mål. Men ble møtt av hånflir.
Jeg sitter igjen med en følelse av avmakt og forundring. Hva er det som gjør at en mann kan gå offentlig ut med sånne vitser og kommentarer uten å bli tiltalt og straffet for det ?
Er jenter fremdeles  objekter  som det kan snakkes nedsettende om uten at noen reagerer ? Jeg vet at denne mannen/gutten er en grei kar som kan oppføre seg blant folk. Men hvor har han fått dette grusomme kvinnesynet fra ? Jeg vet også at han har både en mamma og søstre. Regner han disse i samme kategori ? Og hva med kjæresten, og hva med alle de andre sterke, flotte og selvstendige kvinnene rundt ham ??
Jeg foretrekker å tenke på han som lite opplyst for ikke å klore øynene ut på han neste gang vi møtes.
Katta strekker ut klørne og myser på meg gjennom gulgrønne øyesprekker. Som om hun vil si- Jeg er på lag med deg, og jeg har skarpere klør -

2 kommentarer: