Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

tirsdag 7. september 2010

Indian Summer

Katta satt og jamret utenfor vinduet i morges. Hun hørte vel at kjerringa hostet og nøs og svor på innsida.
Jeg ble så inderlig forbannet over å være syk fremdeles da jeg våknet idag. Vurderte sterkt å la være å gå til legetimen fordi jeg følte meg som ei dårlig oppvridd vaskefille.
Men jeg kom meg opp. slapp inn katta osv osv. Og så var det ikke så ille likevel. Gode nyheter hos legen gjorde også sitt til at dagen ble litt lysere.
Og da jeg kom ut fra legen kjente jeg det. Den varme sensommerluften som smøg seg rundt meg. Indian Summer, kaller de det  i Amerikalandet.  Uttrykket kan også bety Forelskelse i moden alder. Men der er jeg en sinke. Men man skal vel egentlig være sjeleglad for alt man slipper.
Da jeg kom hjem, plukket jeg deilige, søte plommer. Eplene henger for høyt, men jeg skal få leieboeren til å plukke  noen til meg, for de ser så gode ut. Røde, lekre Gravensten. Bare å få i seg.
Forkjølelsen er snart et blekt minne.
Verden er full av sol og moden frukt. For ikke å snakke om tomatene. Små, røde klasetomater, som smaker sånn man bare kan drømme om at tomater skal smake. Og alle ble til av en tomat på senvinteren som smakte så utrolig godt at jeg la hele frøklasen ned i en potte med jord, vannet godt og satte en plastpose over. Plutselig, etter noen få dager,  sprutet det opp grønne spirer som ble til planter. De fikk sine egne potter og gjødsel og masse vann og etterhvert større potter, frisk luft og sol.
Idag er de tunge av tomater. Jeg plukker hver dag, men det modnes flere og flere hele tiden. Antioksidanter og alskens motstandskraft og immunforsvar, bare å pakke i seg. Skal ut og hente noen nå, deilig som et lite mellommåltid.
Katta vet nok sitt eget beste, for selv om hun ikke liker frukt og tomater, så blir hun ikke forkjølet heller. Heldige hårball.
 .

2 kommentarer:

  1. Greit nok med noen tomater og sure norske epler, men nymoden multebær,nyplukket blåbær, nymoden rognebær pluss rød og deilig tyttebær gir antioksidanter i overflod. Legger du til litt feit fin straum - sei med flott hvit lever er en motstandsdyktig mot det meste. Og, når værgudene ikke lenger er i godlune er det fortreffelig med en kald Mack pluss tilhørende tørrfisksnadder... (Nu fikk du vel lyst å dra nordover skulle jeg tro...?? ?

    SvarSlett
  2. Trivelig at du er inne og kommenterer bloggen min, Snorre. Snart blir den kanskje et fast innslag i lokalavisen. Selvfølgelig længta eg nordover, noen ganger så det svir, og etter de delikatessene du ramset opp. Men nå er heimen min og livet mitt her. og Lofoten er der oppe. Kanskje klarer eg å kraum meg nordover til neste år, og da skal du jaggu meg få still mæ både sei og tørrfesk ;-))

    SvarSlett