Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

lørdag 3. mars 2012

7 rette idag !

Kjerringa sto opp med en sang på leppene og steg med lette fjed over soveromsgulvet til badet.
Nok en deilig dag, konstaterte hun fornøyd før hun ga seg fråtseriet i vold, ei bøtte med kaffe og en fiberrik med fiskepudding, majones og reker med en dillkvast som topping. Man skal skjemme seg bort på en lørdag. Katta var også i slaget, hun gløypte i seg en eske kattemat før hun gikk til dukkings i "pelspleddet". Vi jobber skift her i huset,
Katta tar nattskiftet med patruljering rundt husnovene.  Og Kjerringa tar det lange dag- og ettermiddagsskiftet.
Grei arbeidsfordeling.
Jeg undrer meg over mye i denne, vår nye, vidunderlige verden.
Ta nå FB, Facebook eller Fjesboka. Kjært barn har mange navn.
Man skaffer seg "venner", for noen er det viktig med flere hundre "venner". Først søker man etter de gode, gamle vennene fra skolen, ungdomstida og videre fra voksenlivet, man finner igjen mange som man blir veldig glad for å få tilbake. Man lager seg et nettverk, der man yter og nyter. FB er tross alt et felles prosjekt. Noen trofaste gir tommelen og man gir tommelen til dem for et bra innlegg eller bilde. Så har man disse utallige "snylterne", som bare nyter, men aldri legger igjen en vennlig kommentar eller tommel opp. Man ser at de "stjeler" eller "låner", uten å takke for seg.
Jeg vet ikke jeg, det er kanskje sært av meg å reagere, men jeg er neppe den eneste,
Jeg tar en rask opprydding med jevne mellomrom...........og sletter.
Jeg tenker at dersom de ikke har noe å yte, verken av godt eller vondt, så vil jeg ikke ha dem som venner, da er de bare "venner". Og det har man nok av.
Alle kjendisene fra A til Å svarer ja på venneforespørselen i den tro at de skal få flere tilhengere, bli mere populær, få større platesalg o.l.
Og mange kan så blafre med mange kjendiser som "venner" på sin venneliste.
Men hva er venner, egentlig ?
Min kloke bestemor sa at det fantes to typer venner:  Godværsvenner og venner som red stormene av med deg.
Den første typen har ikke jeg bruk for. Den andre er gull verdt. Og man blir et bedre menneske og får mer energi av sånne venner.
En annen ting jeg også forundres over er hvor lett det er å sende smser istedenfor å ringe.
Jeg liker aller helst å snakke med folk, helst face to face, for da ser man ansiktsuttrykkene, smilene, tårene,  hva som ligger bak ordene, er det alvor eller sarkasmer ?
Det å sende sms eller e-mail istedenfor, er som å skjule seg i en burka eller en niqab.
Det gjør verden upersonlig og et kaldere sted å oppholde seg i.
Men idag hadde jeg i alle fall 7 rette på Quizzen, og dagen er blitt 4 timer og 40 minutter lenger.

2 kommentarer: