Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

mandag 19. mars 2012

Fra dæ fjelle til dæ fjelle.....

Kjerringa våknet opp med et smil rundt munnen, hun hadde drømt så vakkert om barndom og ungdom langt der oppe under den evige sommersola.
Godfølelsen varte til dusjen og gjennom resten av rutinene...... og så kom jeg på hva drømmen egentlig betydde.
Min elskede lille mamma kunne vært 90 år i dag, og det var mine besteforeldres bryllupsdag, jeg tror for 97 år siden.
Så idag hadde vi nok tredd i finstasen etter at vi hadde pynta bord, bakt kaker, laget salater og rundstykker, mamma hadde bakt tropisk....og koldtbordet hadde vært fra Holes.
Den sterke dama var med og planla sin egen begravelse. Hun ville det. Og hun sa disse bevingede ord som er iferd med å bli en myte i familien: - Og vi må ha koldtbord fra Holes-. VI, hallo, dama planla ned til minste detalj sin egen begravelse, og likte det.
Så idag hadde vi feiret og kost oss. Vi hadde helt sikkert hatt sanger, en rull med silkebånd rundt ved hver kuvert. Kanskje noen taler også ? Ja, helt sikkert taler.
Jeg kan huske da jeg var veldig lita og fikk sitte på fanget hennes. Mamma var utrolig vakker, sånn Ingrid Bergman/Sophia Lorenvakker, og hun likte å pynte seg, selv om ungene trillet fram på rad. Hun brukte leppestift også. Sans Egal nr. 9. Og Ponds hudkrem eller Nivea. Hun trengte ikke mer for å overstråle alle mammaene i hele verden.
Hun spurte om jeg var glad i henne, og jeg svarte alltid: -Ja, fra dæ fjelle til dæ fjelle-. Det var store avstander for ei lita jente som ikke trodde at det kunne bo folk noen andre steder enn akkurat der, midt i Lofoten.
Mye og mangt skulle hun erfare og lære.....
Så mamma, vi skulle hatt en kjempefeiring for deg i dag, vær sikker !!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar