Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

mandag 22. oktober 2012

Dagen derpå...

Kjerringa "sprang" i dusjen og gjennomførte alle de andre rutinene i fin stil. Inkludert å slippe inn ei våt katt, kose med henne og fore henne.
Gjengangeren ble henta inn og finlest.
Helside fra Eplefestivalen, flere sider fra innsamlinga igår.
Når det gjelder innsamlinga, så var det stusslige tall fra Horten. Det er første gang på mange år at jeg ikke trasker rundt med bøsse, men det virket som om resten av bøssegjengen også hadde tatt seg et friår. Og det med at folk ikke har kontanter hjemme er bare tull. Alle vet at det er innsamling og at de bør ha liggende et lite beløp hjemme i den forbindelse.
Jeg hadde gjort det, men hit kom ingen bøssebærer. Jeg bor midt i Horten, har ingen spesiallås på døra som vanskeliggjør kontakt. Det er bare å ringe på, så hadde jeg stått der og smilt med nøyaktig 65,- kroner til å putte oppi bøssa. Men neida, jeg fant lappen fra dere i postkassen sammen med Gjengangeren.
Bøssebæreren hadde rett og slett ikke giddet å åpne porten og gått omtrent tredve skritt bort til inngangsdøra mi. Og hvis dette er trenden blant de få bøsssebærerne som gikk, så er det ikke rart at gjennomsnittet i Horten bare ble på mindre enn 30 kroner, mye mindre.
Men landstotalen ble på over 200 mill, og det skal vi kanskje være fornøyd med. Pengene kommer i alle fall godt med i en verden som er full av urett og elendighet, særlig lider kvinner og barn.
Som salige Arnulf Øverland sa det i "Du må ikke sove": -Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv, du skal ikke gå til ditt kjøpmannsskap og riste på hodet og si det er synd på dem........(fritt sitert )
Diktet  er fra 1937, men gjelder også i dag

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar