Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

torsdag 18. oktober 2012

Hva med litt kvalitetskontroll ?

Kjerringa sto nå opp. Katta hylte seg inn i frustrasjon, våt som ei drukna katt. Jeg må finne på noe lurt slik at hun har noe å ligge under om natta, men da blir det vel bare okkupert av alle de andre gode og dårlige "vennene" hennes. Finders keepers, liksom.
Jeg kan i alle fall ikke ha det reket og kattesirkuset inn og ut gjennom soverommet mitt.
Jeg satte meg ned med kaffe. knekkebrød og Gjengangeren, etter at Katta hadde fått en kvart kylling å trøste seg med, etterpå la hun seg til tørk på det varme baderomsgulvet.
Gjengangeren fikk meg til å reagere med sinne og forbannelse.
Det gjaldt maten som blir sendt ut til sykehjemmene i kommunen. Noe grågult gørr som skulle forestille å være fårikål lå og skvalpet rundt sammen med etpar maskinskrellede poteter. Hva ?
Går det virkelig an å ta imot lønn for å lage og sende ut noe så uappetittelig ?
Såvidt jeg kunne se av bildene var det godt voksne kvinner som jobbet på dette dyre sentralkjøkkenet. Vet de ikke hvordan fårikål skal lages eller se ut. Det er ingen unnskyldning at de må koke den i 3 - 4 timer for at den skal kunne spises av de som ikke kan tygge.
En fårikål som kokes i så mange timer er ikke fårkål. men kålgrøt. Jeg kunne ikke se noe kjøtt heller. Hva er det de styrer med der ute ? Det er ikke verre enn å forkoke kjøttet, legge kål. hvetemel og salt lagvis med kjøttet og koke det sammen med helpepper (helst i gasposer eller andre dertil egnede beholdere, slik at de gamle skal slippe å plukke pepperkorn fra maten) i etpar timer. Da blir det fårikål. Det er en skam at folk som ikke har det minste peiling på matlaging i storkjøkken skal få sånne jobber. Og ettersom jeg forsto, så var de fleste middagene derfra smakløse og bortimot uspiselige.
Ordføreren prøvde seg med at han håpet næringsinnholdet var tilstede. Nei, hr. Ordfører, når man koker maten i 3 - 4 timer, så er det meste av næringa borte.
Og dette skal serveres de aller svakeste av oss. De som ikke kan verge seg mot noe, og slett ikke maten de får plassert foran seg.
Dette er en skam. Her bygges et sentralkjøkken til flere millioner, og så ansettes det fullstendig udugelige mennesker der som ødelegger mat for etterhvert enda flere millioner. Noe som gjør livet utrivelig for så mange eldre. Eldre som egentlig burde hatt sjampanje og russisk kaviar hver eneste dag. De er våre mammaer og pappaer, våre tanter og onkler, våre gamle lærere og naboer. De fortjener jaggu meg så mye bedre enn den gørra som tyter ut fra det kjøkkenet. Dette er en skam som vi ikke kan være oss bekjent lenger ! Jeg gråter nesten av sinne når jeg skriver dette, og det burde dere som leser det også.
Og så den kleine unnskyldningen fra driftleder: - Vi var visst litt uheldig med fårikålen - Ja dere var det, og dere må innføre en kvalitetskontroll og kanskje smake på maten før dere sender den ut. Kunne dere tenkt dere å servere den til deres egen familie ? Først da er den bra !

1 kommentar:

  1. Hvorfor i himlans navn skal man spare på salt og annet krydderi når man er så gammel at man...endelig...har fått plass på aldershjemmet?! La dem få salt og pepper og annet krydderi iallfall ved siden av og helst også godt drikke av slagsen de helst vil ha. De fleste vil sikkert gjerne betale det selv også, eller barna vil unne dem den rødvinen/øllen og akkerten.
    Jeg bor nå i Danmark og her er det helt ok med godt drikke til maten. Men jeg vet også at det har vært noen problemer med sentralkjøkken og varm mat. Men i kommunen jeg bor i, ser det ut til å ordne seg.

    SvarSlett