Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

søndag 14. oktober 2012

Gråsøndag, høstsøndag

Kjerringa sto opp etter at katta omtrent hadde klort hull i vinduet. Hun frøs nok og ville inn i varmen til maten og "senga". Jaja, her er ingen hvile, selv om det er søndag.
Kaffen får meg raskt til å se lysere på tilværelsen, i dobbel forstand.
Jeg tenker at jeg må skifte dekk på bilen snart, for det er meldt snø allerede tirsdag.
I nettutgaven av Gjengangeren var det en artikkel idag, som nesten fikk meg til å sette kaffen i vrangstrupen, som det heter. Ei dame hadde falt for et billigtilbud på dekkskift og opplevde at det ene hjulet nesten var løsnet et en kort kjøretur. Hun endte opp med en regning på 5000 kroner. Dama hadde tenkt seg ut på en lang kjøretur innover i Østfold den dagen, så sånn sett var det billigere enn kanskje å ende sitt liv i de indre enfoldske skoger.
Jeg skal levere min bil på et sterkt autorisert verksted for dekkskift, selv om jeg kunne falt for det samme som dama. Jeg elsker å spare penger på dette og hint,  hvem gjør ikke det ? Men jeg ble skremt da jeg leste artikkelen og lovte der og da, for ikke å snakke om her og nå, å være mer kritisk til alskens billigvarianter av så alvorlige saker.
Ellers kom jeg over en artikkel i Dagbladets nettavis, som forundret og forskrekket meg. Det er visst blitt en arsott blant unge jenter å se ut som  dukker. Det er visst noen forbilder som legger sminketipsene ut på nett slik at jentene kan sminke seg som en dukke med porselenshud og enorme øyne. Og de er tynne som små fliser. En av jentene, hun er kanskje 15 - 16 år og en av de ledende på området, er bare 38 kg.
En skummel trend, med mange budskap og metabudskap i seg. En dukke er som kjent noe man bare kan leke med og slenge fra seg når man er lei. Er det fremtiden ? Tilbake til et kvinnebilde som vi har kjempet mot i mange tiår. Den tause, viljeløse, oppsminka babydollen ?
Tror kanskje det er på tide at foreldrene begynner å følge litt mer på hva jentene deres driver på med.


Skremmende, synes jeg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar