Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

lørdag 16. oktober 2010

Count your blessings

Første gleden på en lørdagsmorgen er at kjerringa klarer å karre seg ut av senga og slippe inn katta. At katta er der er sannelig ingen selvfølge. Det er en like stor glede hver dag, forresten.
Count your blessings, heter det på engelsk. Tell dine velsignelser. blir det på rimelig godt norsk. Det er denne enkle øvelsen kjerringa tenkte at var på tide å ta på en tilfeldig valgt  lørdag.
neste glede er at det er deilig varmt vann å dusje i. Om noen dager skal hele badet rives, for å bgges opp igjen. Moderniseres etter å ha stått urørt de siste 40 årene. Derfor er det en glede å kunne gå rett inn i dusjen,for under den sårt tiltrengte oppussingen må jeg opp til leieboeren og fjelge mine fjør. Men etterepå.......O glede og velsignelse. Det blir varme i gulvet, som skal bestå av glassmosaikk i forskjellige blåfarger, med varmekabler under. Kjerringtærne krøller seg i forventning.
Neste glede  en uggen morgen, er kaffen og knekkebrødene og Gjengangeren  Dagens Gjenganger inneholder forøvrig en tresiders artikkel om to av mine venninner og meg fra Multinasjonal Kvinnegruppe i Horten.  Jeg er ikke så fornøyd med bildene av meg selv, jeg ser ut som et utvasket spøkelse sammen med mine vakre medsøstre. Men budskapet kom godt frem. Det å være flerkulturell og forskjellig og likevel så like, enten du kommer fra  Zanzibar eller Pakistan eller Lofoten.
Når jeg har fått i meg en bøtte med kaffe med melk i, kan bare verden komme. Jeg er klar.
Akkurat i dag er det Lokalhistorisk Senter som trenger mitt nærvær. Og det er en enorm glede og velsignelse.
Tenk å få jobbe der inne sammen med alle de koselige folkene og treffe masse blide mennesker som kommer innom for å vandre gjennom museet vårt, som vi er så stolte av.
Det er helt ubeskrivelig å se ansiktene på folk når de kommer ut fra museet. De ser nesten religiøse ut. De beskriver turen som en reise tilbake til barndom og ungdom. Som et besøk i mammas eller bestemors kjøkken og stue. Som å gå inn i gamle Horten som står der urørt med den gamle butikken, klasserommet fra Sentrumskolen og husmorskolen og.... De er som små barn som har fått en ekstra julaften når de minst ventet det.
Og det er en glede og velsignelse å få være med og formidle det..
Resten av dagen består også av mangestore og små gleder og velsignelser.
Dagbladet med Magasinet og kryssordet er en av dem.
Og midt i og rundt og innimellom alle disse gledene, takker jeg alle gode makter for min store, herlige familie og alle mine gode venner som kommer i alle farger og fasonger og bidrar til å berike livet mitt ved å godta meg som den jeg er.
Og nå lar jeg dagen bringe hva den måtte ha av gleder og utfordringer.
Og katta er glad når jeg er glad.  Akkurat nå er hun langt inni sine egne drømmer.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar