Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

mandag 25. oktober 2010

Tidsklemma

Imorges var Kjerringa litt seint ute av senga. fordi hun hadde vært bøssebærer igår. Og derfor var litt stivere og vondere i leddene. Så katta satt på verandaen og jamret sørgmodig, avløst av kloskraping på vinduet.
Hun var lykkelig og glad da hun ble sluppet inn og kasta seg over tørrforet uten protester.
Kjerringa slepte seg i dusjen og lot det varme vannet gjøre jobben med å løse opp stive muskler og ledd, mens hun lovte seg selv at nå skulle det bli flere turer. Mere bevegelse . For å unngå sånne sjokk for muskulaturen. Men trim ble det, og hyggelig var det. Utrolig hyggelig. Blide, gavmilde mennesker som omtrent sto klar i døra med  hundre-, tohundre- og sågar femhundrelapper.
Flere steder var det også trivelige hunder og katter som ville være med videre. Ett sted var det en liten mops som hentet yndlingsleken sin og ville gå sammen med meg. Han måtte hentes inn fysisk av eieren.
Alt i alt en herlig dag. Nesten ferdig med roden, kom til og med en av Gjengangerens journalister og ville ha bilde. Og det var egentlig greit, selv om jeg for tida har figurert minst en gang i uka der, i forbindelse med mine mange engasjementer i Hortens sosiale liv
Jeg trives med å ha mange baller i luften.
Jeg har også mange prosjekter, som jeg kaller det, i heimen. Syr klær eller forandrer på noe jeg har fra før. Akkurat nå er det en hvit ullkåpe som jeg har skumle planer med. Skal ut og kjøpe bånd og diverse for å tøffe den opp litt.
Jeg har  et nattbord fra forrige århundre med en vakker marmorplate på, som jeg skal male turkis og bruke et marokkansk keramikkfat i de skjønneste blåturkise farger til vaskeservant oppå. Det skal inn på det nye badet med tid og stunder.
Jeg er også iferd med å ramme inn bilder og skal ned på Kvams og få tak i glass til en gammel gullramme, som jeg skal sette et Espolin Johnsonbilde i.
På God Morgen Norge var det idag en småbarnsmamma som kom med gode råd til andre småbarnsfamilier som følte at de satt i tidsklemma.
Vel og bra det.
Tankene går til mine bestemødre. Den ene fødte 10 barn iløpet av 15 år, av de 10 var det ett tvillingpar, Hun hadde fjøs og dyr, ingen vaskemaskin, ikke bad eller innedo. Men utedo og varming av vann for oppvask og vasking av barn og seg selv. Den andre hadde 12 barn under samme forhold. Begge hadde menn som var langt borte på arbeide. Og den gangen var det heller ikke snakk om at pappaene skulle stille opp på husarbeide eller barnepass. Jeg husker min ene bestefar, Han var for meg verdens snilleste. Og når han var hjemme, hjalp han bestemor i fjøset med foring og måking av møkk, men det var hun som melket og stelte med dyrene. Det var hun som laget maten, kokte middag og bakte verdens beste brød. Hun  laget såpe og vasket klærne på fjøl i vaskekjelleren og skyllet for hånd i iskaldt vann. For de hadde innlagt vann, men det var kaldt.
Så hva er det som gjør at unge folk idag snakker om tidsklemma ??
Dårlig planlegging, for mye aktiviteter utenfor heimen ? Eller forventer de at livet med barn skal være som det var da de var single ?
Har ingen svar, bare undring og forundring.
Katta er allerede i drømmelandet sitt, der hun fanger fugler og mus  og koser seg verre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar