Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

tirsdag 26. oktober 2010

Hvitt ?

Katta skriker hvis ikke  Kjerringa er rask nok til å åpne døra for hennes hårete høyhet. Sånn føles det ihvertfall for ei surøyd, morragretten Kjerring. Hun skynder seg så raskt de korte beina bærer henne. Men venter hvert øyeblikk ei klo i leggen dersom hun ikke er rask nok. Men ikke fra denne lille pelsdotten, nei. Hun maler som en liten totakter. Så fornøyd og glad er hun for å komme inn i varmen og til matfatet. Hun går med Kjerringa inn på badet, med små turer inn på kjøkkenet, der hun sjekker om kaffekjelen koker. Når det skjer, kommer hun tilbake og mjauer i ett sett til kjerringa får dratt den av plata og hatt på kaffe. Da spiser hun videre. Merkelig vesen, det lille skinnet.
Jeg gjør meg ferdig meg mine morgenrutiner og benker meg foran TVen og God Morgen Norge. Akkurat i dag er det en interiørkonsulent som mener at verden skal og må være hvit. Hvite gulv, hvite vegger, hvite møbler. Hører dere, alle dere med svarte møbler og tilbehør. Løp og kjøp hvittt, det er det som gjelder. Og jeg er som alltid i forkant av trenden, eller kanskje jeg har ligget der siden forrige hvite trendbølge ? Som de sier i en reklame : Det er bare SÅ for ti mnutter siden..
Tankene mine kan ikke holde seg til interiør i dag., men tar seg en streif nedover til Malmø og den utrygge situasjonen som har oppstått for de med litt mørkere hudfarge enn Medelsvenson. De blir regelrett skutt, for di de har en annen hudfarge, og politiet ler det bort. De spøker med det, og ingen politiker engasjerer seg heller i det som skjer. Hvad  händer ? Er mitt elskede ferieland  i ferd  med å bli helt sverigedemokratisk ? Ved siste valg hadde de 6 % oppslutning, men det må jo ha vært mange flere skaprasister som nå er kommet ut og viser sitt grimme ansikt.
Hvordan kan  ansvarlige myndigheter tillate at barn, og voksne,  blir skutt og drept når de går på gata ?   Og det skytes gjennom vinduene der det bor innvandrere, Verden er blitt utrygg for dem, verre enn den var fra før for alle disse arbeidsledige, fattige, ghettoboerne.
Dette begynner å minne om Tyskland på 30-tallet, der jødene ble behandlet på samme måte, med myndighetenes velsignelse.
Det er veldig skremmende når det er hvitt som gjelder for rasister også.
Vi må ta det inn over oss og gjøre alt vi kan for å slippe lignende tilstander her hos oss.
Katta sover mett og fornøyd i godstolen, men deler nok mine bekymringer, for hun er jo ikke hvit.
 .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar