Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

lørdag 2. oktober 2010

Kald dag

Katta frøs og var sur da hun kom inn til morran. Hun skrek til kjerringa som om det var kjerringa som hadde laget det så surt og ufyselig ute.
Men hun roet seg fort da hun fikk sin yndlingsboksemat til frokost, og ble litt varmere på labbene.
Kjerringa hentet Gjengangeren og koste seg med sterk kaffe og sine to knekkebrød. Freden og roden hersket i heimen.
Helt til jeg åpnet Dagbladet.no og leste om den gale predikanten fra Amerika som gir foreldrenes synder skylden for at de får barn med funksjonshemninger. Jeg trodde det måtte være noe feil et sted, men neida, han får lov til å spre sitt giftige budskap gjennom en kristen TV kanal her i Norge og holde "prekener" rundt om i landet.
Nå jobber jeg med sterkt funksjonshemmede ungdommer av og til. Og jeg bare sier at hadde vi alle vært som dem, ville vi ikke hatt mye krig i verden. Deres glede er så stor og hjertene deres rommer så mye kjærlighet og de er absolutt ikke redde for å vise hverandre og oss som jobber der sin kjærlighet og hengivenhet. Og jeg vet at ingen barn kan bli mer elsket av sine foreldre enn disse barna, som er uskyldige barn hele livet.
Og jeg tenker  på at i vår familie har vi også opptil flere funksjonshemninger, om enn skjult, eller ikke så synlig til vanlig.  Og så skal det komme en predikant og fortelle at dette er en straff for våre synder. Hvilke synder, må jeg spørre ? At  vi er mennesker som har elsket og ledd og grått og kranglet og gjort alt det mennesker gjør ?  Akkurat de samme tingene som alle andre mennesker over hele jordkloden gjør fordi vi er mennesker.
Noen får barn med små eller store funksjonsshemninger, akkurat som noen blomster kan ha to blomsterhoder, mens alle andre av samme art har bare ett. Men det gjør jo den tohodete dobbel så vakker. Eller at en kløver bringer lykke når den har fire blad på stilken og ikke tre, som er det "normale". Eller at jeg i fjor dyrket fram en potet som så ut som et hjerte, mens de andre var vanlige mandelpoteter. Hjertepoteten tok jeg bilder av og kokte og spiste med andakt.
Tenk på det du, pastor. Med andakt. Kanskje Gud sender hjertepoteter, tohodete, vakre blomster, frkløver og små barn som trenger ekstra mye omsorg og kjærlighet til oss for at vi skal lære at livet er uendelig dyrebart og vakkert,
Gå hjem. pastor, og tenk deg godt om før du kommer og  forteller  oss noe som vi absolutt ikke trenger å belastes med.
Katta kunne ikke vært mer enig der hun kroer seg  i godstolen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar