Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

onsdag 20. oktober 2010

Rik, rikere, rikest ?

Ei forfrossen katt kom jamrende inn døra i morges, og fikk kylling til trøst etter alskens akrobatiske øvelser foran og oppetter beina til kjerringa.
Kjerringa går med planer, store planer og drømmer, om nytt og delikat bad.
Jeg har kjøpt inn alt som skal til, men sparer som en  gnier for å kunne betale arbeidspengene. For det er ikke billig. Det er kjempedyrt, flåing, synes jeg.
Men det går fremover med sparinga. Så nesten for meg nytt bad i god tid før jul. Helt til igår.
Da  bestilte jeg vindu, og fikk beskjed om at  leveringstiden er  9 uker. Jeg ramla nesten ut av stolen. 9 uker ??.
Før var det bare å ringe til Stensnes Trevare. og hyggelige Hytten kom og tok mål, enten det var loftstrapp eller spesielle vinduer, og vips, var han tilbake og monterte på plass i løpet av kanskje 14 dager. Men han klarte ikke presset fra de store kjedene, han heller. Og det er vår skyld. At vi sitter tilbake med de store kjedene som har 9 ukers leveringstid på et helt vanlig vind,  topphengslet, 40 x 120 med ventil i karmen.
De har flotte bilder av vinduet på nettsidene sine. Men altså 9 uker.  Ikke var de spesielt billige heller. Hvor bestiller de dem fra ? Baksiden av månen ?
Og vi er helt avhengige av disse kjedene dersom vi skal bygge noe eller reparere noe i boligen vår. Jeg kan i hvert  fall ikke bygge et vindu, og de få som kunne, er skviset ut av markedet. Og vi kan takke oss selv.
Det samme gjelder maten vi spiser. Det sitter noen få og blir ufattelig rike på vår dumhet. Vi kjøper usunn mat i dyre dommer til lave  priser, tror vi.  Mens kjøpmennene ler hele veien til banken.
For ikke å snakke om tobakkspusheren, som skulle vært dømt for massemord. Istedenfor står han smilende fram som Norges rikeste mann.
Nå er alle nyheter og aviser fulle av disse rikingene som er blitt rike på vår bekostning. De ler og ruller seg i pengebingene sine
Mens kjerringa og katta må vente med å få nytt bad med varmekabler i gulvet i minst 9 uker til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar