Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

tirsdag 5. oktober 2010

Minner

Katta ble sluppet inn av leieboeren idag, fordi kjerringa lå og vrei seg i senga til kl var over to, før søvnen kom. Og så sov jeg tilsvarende lenge i morges og hørte verken kattejammer eller annen ulyd.
Og  når  man ligger slik og ikke får sove,  og alle sauene er telt om og om igjen, alle de gode rådene er prøvd, drikke melk, stå opp, lese- you name it, og lakenet ligger som ei klam pølse midt i senga, da kommer alle de vondeste, såreste tankene og kaster seg over meg som grønne monster.
Det var nok ikke den sene kaffekoppen i går kveld som er synderen.
Det er nok heller at en elsket soster,mamma og bestemor kunne vært 60 år idag.
Alle minnene fra vi var små. Oppveksten. Ungdommen. All fliringa. Kjærligheten. Samholdet. Og nå... savnet.
Et savn som er så stort og uendelig.
Jeg  trodde i min grønne ungdom, før livet ble ordentlig vondt, at sorg og savn gikk over etter en viss tid.
Sånn er det ikke. Sorgene legger seg oppå hverandre og blir bare større og vondere i søvnløse netter og på såkalte minnedager.
Å- søstra mi, det var så vondt og det er så vondt idag. Du skulle vært sammen med alle dine idag, Alle  de du elsket, vi skulle alle vært pyntet til trengsel, og vi skulle feiret dagen din slik vi alltid feirer store dager i familien, med deilig mat og hjemmebakte kaker. Og musikk. Du elsket musikk.Stones var det ultimate for deg. Nesten ditt varemerke. The soundtrack of your life. Og vi skulle holdt taler for deg. Vi skulle danset med deg. Du skulle vært det naturlige midtpunktet  og fått masse  oppmerksomhet. Vi skulle ha drukket masse god vin og Bayleys til kaffen. For det var din dag i dag.
Men søstra mi, vi skal gå ut og spise og tenke på deg, og jeg skal tenne lys for deg.
Vi hadde så mange ting felles.  Og begge var vi utrolig glad i katter.
Så jeg og katta hilser til deg idag
Til minne om alle de som tapte den fryktelige kampen.

4 kommentarer:

  1. Varme tanker til deg og din familie! <3
    Godt å ta vare på gode minner.
    Klem fra Mette Holte

    SvarSlett
  2. Fine ord Ann- Rita:) Ja tenk at Mamma hadde blitt 60 år i dag... Tror nok at hun følger med og liker at vi feirer bursdagen hennes:) Stor klem fra Elisabeth:)

    SvarSlett
  3. tenkt på denne dagen lenge. og hva jeg skulle kjøpt til henne og hva jeg skulle hatt på meg og så glad hun hadde blitt for uansett hva---- og vi hadde ledd. og tenkte på også for 10 år siden dag jeg ringte på døra til Eli klokka 24.00 og hun kom ut på trappa og jeg satt på en blå Skagen-benk jeg hadde kjøpt til henne og vi drakk Skagen-akevitt. I dag har jeg savna Eli mer enn på lenge. Savna praten. og praten og praten. hun var min respons. Anne Gunn.

    SvarSlett
  4. Jeg savna også praten med henne, veldig. Vi var så på linje når det gjaldt politikk og ellers all galskapen i verden. Savner ho å diskutere store og små ting med. Et bunnløst savn til evig tid. Smilet hennes, humoren............Fliringa. Helt til det siste...........Savn

    SvarSlett